Після початку повномасштабної війни проти України російська автомобільна промисловість, що багато років залежала від західних технологій і комплектуючих, опинилася у надскладній ситуації. Західні бренди — BMW, Mercedes-Benz, Renault, Kia, Hyundai, Ford, Volkswagen — почали залишати російський ринок, зупиняти заводи і припиняти постачання ключових компонентів.
Особливо сильно постраждав “АвтоВАЗ”, який втратив свого найбільшого акціонера Renault (68% акцій), через що виробництво найбільш популярних моделей було зупинено. Це призвело до багатократного зниження обсягів випуску — у травні 2022 року виробництво легковиків в РФ впало у 30 разів порівняно з минулим роком.
Зниження стандартів і проблеми з якістю
Через дефіцит технологій і комплектуючих уряд РФ знизив вимоги до безпеки та екологічних норм — почали випускати автомобілі з рівнем “Євро-2”, без подушок безпеки, ABS і сучасних систем аварійного оповіщення. Нові моделі Lada втратили навіть електросклопідйомники і кнопки виклику екстрених служб, що погіршило їх конкурентоспроможність.
Китайські автомобілі — нові лідери російського ринку
Західні бренди покидали ринок — їх місце швидко зайняли китайські виробники. Частка китайських авто на російському ринку зросла з 10% у 2021 році до понад 60% у 2023-му. Росія стала найбільшим імпортним ринком для китайського автопрому, випередивши навіть Японію.
Китайські авто пропонують сучасні технології, багатий функціонал і привабливу ціну — іноді вони дешевші або порівнянні за вартістю з моделями Lada, але значно кращі за якістю і оснащенням.
- Читайте також: Китай пригрозив ЄС підвищенням мит на автомобілі
Підвищення утилізаційного збору не допомогло
Щоб протистояти китайцям, російський “АвтоВАЗ” домігся значного підвищення утилізаційного збору — з жовтня 2024 року він зріс на 70-85%, а з 2025-го планується ще збільшення. Ідея полягала в тому, що це здорожить китайські авто, і росіяни повернуться до Lada.
Однак цей план не спрацював. Китайський автопром активно дотується урядом КНР, що дозволяє встановлювати ціни нижче собівартості. Російські виробники теж платять збір, але потім повертають його через компенсації, які надходять з великим запізненням і не допомагають у короткостроковій перспективі.
Складнощі “КамАЗу” і поступ китайцям у вантажівках
“КамАЗ”, один з флагманів російського вантажного автопрому, також зазнав удару. Після виходу з партнерства Daimler Trucks і запровадження санкцій компанія втратила доступ до сучасних технологій. У модельному ряді з’явилися застарілі вантажівки з екологічним стандартом “Євро-2”, а китайські виробники поступово витісняють “КамАЗ” із ринку.
У 2024 році “КамАЗ” продав рекордно мало вантажівок — 17 254 одиниці, що на 33% менше, ніж торік. Китайські вантажівки домінують на російському ринку — парк зареєстрованих машин з КНР перевищив 200 тисяч.
Через погану окупність нових китайських вантажівок близько 30% автопарку стоять простоєм, а перевізники не поспішають оновлювати техніку.
Плани й прогнози: що буде далі?
Російські автокомпанії намагаються лобіювати заборону імпорту китайських автомобілів та самоскидів, щоб стримати зростання конкуренції. Проте такі кроки можуть викликати напруженість у відносинах із Китаєм, особливо з огляду на необхідність імпорту комплектуючих та фінансових розрахунків через китайські банки.
Аналітики не бачать оптимізму: через відсутність сучасних технологій, дефіцит якісних комплектуючих і фінансові проблеми російський автопром вимушено скорочує виробництво, переходить на короткий робочий тиждень і поступово втрачає ринок. В результаті китайські виробники лише укріплюють свої позиції в РФ.
Спасибо!
Теперь редакторы в курсе.