Голова правління АТ «Укрзалізниця» Олександр Перцовський підбив підсумки роботи за перше півріччя 2025 року. За його словами, компанія опинилася у найскладнішому фінансовому стані за всю історію.
У січні–червні обсяг вантажоперевезень знизився до 79,6 млн тонн — на 11,8% менше, ніж торік. Якщо тенденція збережеться, річний показник становитиме лише 50–52% від рівня 2021 року.
«Це найнижче навантаження в історії залізниці. Для компанії це критично, адже саме вантажні перевезення завжди були основним джерелом доходів», — наголосив Перцовський.
Структура перевезень
- Експортні перевезення: 38,7 млн т (–13,5%).
- Внутрішні перевезення: 35,5 млн т (–11,7%).
- Імпорт: 5,3 млн т (+5,4%).
Найбільше падіння зафіксоване у сегменті вугілля (–27,5%) та зернових (–32,5%). Водночас зросли обсяги перевезень цементу (+10%) та будматеріалів (+4%), але низькі тарифи не компенсують витрат.
- Читайте також: На межі дефолту: «Укрзалізниця» оголосила тендер на реструктуризацію боргу понад $1 млрд
Криза вантажоперевезень
З 2021 по 2025 рік обсяги перевезень знизилися майже наполовину:
- вугілля — на 62%,
- будматеріали — на 52%,
- руда — на 43%.
Причини: падіння ВВП на 18%, руйнування промисловості та енергетики, скорочення посівних площ, зменшення споживання пального.
Фінансові проблеми
- Тарифи на вантажоперевезення не змінювалися з 2022 року, тоді як індекс цін зріс на 176%.
- У 2025 середня ставка впала ще на 7% через зміну структури вантажів.
- 80% витрат компанії становлять зарплати та енергоносії.
- Зарплати залізничників на 18% нижчі за середні по промисловості. Без індексації у 2026 розрив може зрости до 40%.
- Вартість електроенергії зросла у 2,3 раза, палива — на 17%.
Прогнози «Укрзалізниці»
Без індексації тарифів компанію очікують:
- збиток у 2025 році — 17,6 млрд грн,
- збиток у 2026 році — 28,6 млрд грн,
- дефіцит ліквідності вже з жовтня 2025 року,
- відсутність коштів на ремонт та оновлення активів.
Боргова пастка
Сукупний борг «УЗ» становить 60,6 млрд грн, з яких 73% — єврооблігації. У 2026 році потрібно виплатити понад 31 млрд грн основного боргу та 2 млрд грн відсотків.
Компанія визнає неможливість обслуговування боргу без реструктуризації та державної підтримки. Для цього планується залучення міжнародного юридичного радника.





