Найпоширеніші корупційні схеми в Укрзалізниці

Screenshot 44 9

Укрзалізниця (УЗ) — один з найбільших державних операторів України з тендерами на мільярди гривень — регулярно стає об’єктом корупційних схем. За даними НАБУ та САП, з 2020 по 2025 рік розслідувано понад 50 справ, з втратами для бюджету 10+ млрд грн щорічно. Найпоширеніші схеми пов’язані з тендерами, закупівлями та зловживаннями під час війни. Нижче — топ-5 схем з прикладами, базованими на офіційних розслідуваннях і ЗМІ. Втрати часто недооцінені через брак моніторингу.

Завищені тендери на ремонти та постачання (найпоширеніша, втрати ~5–7 млрд грн/рік)

Чиновники УЗ укладають контракти з фірмами-прокладками через ProZorro, завищуючи ціни на 20–50% для ремонту колій, вагонів чи запчастин. Схема: фіктивні тендери, де переможці — пов’язані з чиновниками; гроші «відмиваються» через посередників.

Хабарі за «прибуткові» рейси та посади (втрати ~1–2 млрд грн/рік)

Провідники та чиновники беруть хабарі (5–20 тис. грн) за призначення на міжнародні маршрути (до Європи), де чайові вищі. Схема: «побори» для «добрих» екіпажів, фіктивні звіти про пасажирів, маніпуляції з квитками.

Читайте також: Ватажка мафії залізничників на прізвисько Дєд затримали в Києві

 Шахрайство з закупівлями під час війни (втрати ~500–1000 млн грн/рік)

Завищені ціни на харчі, тести чи ремонт для евакуаційних поїздів. Схема: фіктивні контракти з «своїми» фірмами, переплати 100–200% під час кризи.

Фіктивні контракти з фірмами-прокладками (втрати ~2–3 млрд грн/рік)

Чиновники УЗ укладають угоди з підконтрольними фірмами на «послуги», які не надано, гроші йдуть на особисті потреби (авто, нерухомість).

Корупція в керівництві та радниках (втрати ~1 млрд грн/рік)

Топ-менеджери беруть хабарі за контракти чи лобіюють «своїх» постачальників, часто з політичним тиском.

Висновки

Найпоширеніші схеми — тендери (50% справ НАБУ) та хабарі (30%), посилені війною (закупівлі для евакуації). Покарання: умовні терміни (3–8 років), штрафи (10–100 млн грн), конфіскації (1–2 млрд грн). Втрати: 20+ млрд грн недоотриманих податків за 5 років. Реформи (антикорупційний офіс УЗ з 2024) допомагають, але скандали тривають. Для моніторингу — сайти НАБУ/САП.

Як побороти корупцію на «Укрзалізниці»?

Для боротьби з корупцією в Укрзалізниці необхідно запровадити прозору цифрову систему моніторингу тендерів і закупівель у реальному часі, посилити незалежний аудит і контроль НАБУ/САП, а також впровадити жорсткі покарання (реальні терміни, а не умовні) для топ-чиновників і фірм-прокладок, — впевнені експерти. Важливо завершити реформу корпоративного управління, забезпечивши незалежність наглядової ради, і створити механізми захисту викривачів корупції. Без системних змін і політичної волі втрати в мільярди гривень триватимуть.