Китай офіційно розпочав будівництво найпотужнішої гірської гідроелектростанції у світі. Масштабний інфраструктурний проєкт реалізують у Тибетському автономному районі на річці Ярлунг Цангпо — верхній течії Брахмапутри. Про це повідомляє CNN.
За планом, гідроенергетична система вироблятиме до 300 мільярдів кВт·год електроенергії щороку, що більш ніж утричі перевищує потужність нинішнього світового рекордсмена — китайської греблі «Три ущелини».
Стратегічний проєкт за $168 млрд
Вартість будівництва оцінюється у 168 мільярдів доларів, що робить його найдорожчим інфраструктурним проєктом в історії Китаю. Проєкт має кодову назву «YX» та був офіційно запущений у липні.
Голова КНР Сі Цзіньпін назвав його стратегічним пріоритетом для енергетичної безпеки країни, з огляду на зростання внутрішнього попиту та прагнення зменшити залежність від викопного палива.
Унікальний інженерний виклик
Проєкт передбачає створення складної системи підземних тунелів у гірському масиві, які дозволять використати перепад висоти майже 2000 метрів.
«Це найдосконаліша та найінноваційніша система гребель, яку коли-небудь бачила планета», — заявив експерт Стімсон-центру Браян Ейлер.
Водночас він наголосив, що об’єкт є одним із найризикованіших у світі з інженерної та екологічної точок зору.
Екологічні ризики та переселення
Екологи та правозахисники застерігають, що будівництво може:
- завдати шкоди унікальній екосистемі Гімалаїв;
- змінити природний стік річки Брахмапутра;
- спричинити масове переселення корінного тибетського населення.
Пекін наполягає, що всі ризики враховані, а проєкт відповідає сучасним стандартам безпеки.
Геополітична напруга
Проєкт уже викликав серйозне занепокоєння в Індії та Бангладеш, які залежать від вод Брахмапутри. В індійських медіа ГЕС охрестили «водяною бомбою», адже контроль над верхів’ям річки дає Китаю потужні важелі впливу на водну безпеку регіону.
Аналітики також звертають увагу, що об’єкт розташований поблизу спірного китайсько-індійського кордону, що робить його не лише енергетичним, а й стратегічно-військовим фактором.
Таємничість будівництва
Офіційні деталі проєкту залишаються обмеженими. Водночас супутникові знімки вже зафіксували масштабне будівництво доріг, мостів і складів вибухових матеріалів у раніше недоступних високогірних районах.
У МЗС Китаю запевняють, що проєкт пройшов десятиліття досліджень і реалізується з дотриманням екологічних стандартів.
Раніше повідомлялося, що Китайські електромобілі готуються увійти до топ-10 світових автовиробників до 2030 року.





