ChatGPT думає замість нас? Чи шкодить штучний інтелект людському мисленню

Screenshot 63 2

Штучний інтелект дедалі частіше виконує за людей складні інтелектуальні завдання — від написання есе до аналізу даних. Проте вчені та освітяни застерігають: надмірна залежність від ШІ може негативно впливати на когнітивні навички, зокрема критичне мислення і здатність самостійно розв’язувати проблеми. 

Що показало дослідження MIT

Раніше цього року Массачусетський технологічний інститут (MIT) оприлюднив дослідження, у межах якого 54 студенти писали есе з використанням ChatGPT і без нього. Активність мозку фіксували за допомогою електроенцефалографії (ЕЕГ).

Результат:

  • у користувачів ChatGPT спостерігалася нижча активність нейронних мереж, пов’язаних із мисленням;
  • учасники гірше пам’ятали власні тексти та не могли їх легко процитувати;
  • ШІ використовувався також для узагальнення, пошуку джерел і редагування стилю.

Дослідники дійшли висновку про ризик зниження навчальних навичок при регулярному делегуванні мислення алгоритмам.

Робота стає легшою — мислення слабшає?

Подібні висновки отримали й дослідники Університету Карнегі-Меллон та Microsoft, які опитали 319 працівників, що регулярно користуються ШІ на роботі.

Аналіз 900 завдань показав:

  • чим більше довіри до ШІ, тим менше зусиль людина докладає для критичного аналізу;
  • зростає ризик довгострокової залежності від алгоритмів;
  • навички самостійного ухвалення рішень можуть погіршуватися.

Як ШІ впливає на школярів

Опитування, опубліковане Oxford University Press, засвідчило:
6 із 10 британських школярів вважають, що штучний інтелект негативно вплинув на їхні навчальні навички.

Водночас дослідниця Оксфордського університету Александра Томеску наголошує:

  • 9 із 10 учнів заявили, що ШІ допоміг їм розвинути хоча б одну навичку — креативність, повторення матеріалу або розв’язання задач;
  • близько чверті опитаних визнали, що навчання стало “занадто легким”.

Позиція OpenAI

За словами представниці OpenAI Джейни Девані, компанія не заохочує використання ChatGPT для делегування навчальних завдань.

Натомість чат-бот варто застосовувати як:

  • помічника для пояснення складних тем;
  • інструмент для постановки запитань;
  • спосіб перевірити логіку власних аргументів.

В OpenAI вважають, що цілеспрямоване використання ШІ може прискорювати навчання, а не шкодити йому.

Попередження освітян

Професор Вейн Холмс з Університетського коледжу Лондона наголошує:
наразі немає достатньо незалежних доказів, що ШІ безпечно й ефективно покращує освіту.

Він застерігає від явища когнітивної атрофії — коли навички поступово зникають через автоматизацію мислення.

“Студенти можуть отримувати кращі оцінки, але насправді вчитися гірше”, — підкреслює Холмс.

Висновок

Штучний інтелект не є злом сам по собі, але його неконтрольоване використання може призвести до:

  • зниження критичного мислення;
  • поверхневого засвоєння знань;
  • залежності від алгоритмів.

Експерти сходяться в одному: ключове питання не в тому, чи користуватися ШІ, а як саме це робити.

Раніше повідомлялося, що ChatGPT отримав доступ до пошти та хмарних сховищ.