Роль ігор та занять у процесі навчання математики

    Відповідно до постулатів дидактики, одним із найкращих методів початкового навчання математики є включення в процес навчання правильно продуманих ігор і занять. Розумові ігри сприяють легшому запам’ятовуванню нової інформації, викликанню благородних емоційних станів, розвитку мовлення і мислення, гармонійному розвитку обох сигнальних систем і формуванню компактних динамічних структур, на яких базуються наші навички та звички.

У дітей молодшого шкільного віку можна спостерігати великий інтерес до розумових ігор, для яких характерне змагання у використанні пам’яті, уваги, уяви, вміння орієнтуватися, а змістом їх зазвичай є відгадування ребусів, шарад, загадок. Діти з раннього віку із задоволенням грають у різні ігри, влаштовують ігри та змагання. Усі ці форми є розвагою для дітей, протилежною шкільним обов’язкам. Anelok дидактичний матеріал з математики є одним із найкращих інструментів для навчання математиці у розважальній формі.

Вводячи елементи ігор та занять у шкільне навчання, ми створюємо ситуації, в яких діти будуть залучені до того, що вони роблять, вони будуть більш охоче працювати та прагнути досягти найкращих результатів. Якщо розв’язання математичної задачі пов’язане з виграшем, дитина емоційно захоплюється, розв’язує задачі з підвищеним інтересом, матеріал, викладений у задачі, засвоюється легко. У грі більше шансів має той, хто грає краще, тобто хто може передбачати, шукати, усувати непотрібні кроки, є винахідливим і швидко знає.

По мірі розвитку дитини зникають здогади, непотрібні повторення і хаотичні дії. Дедалі помітнішим є вплив раціонального чинника на рішення, які приймає дитина. Успіх гри або забави багато в чому залежить від педагога, від його вміння з азартом проводити цей вид діяльності, активізувати всіх дітей, іноді спровокувати одних дітей допомагати іншим. Для дитини участь у грі чи забаві часто є можливістю повірити у власні сили, позбутися сором’язливості та розкрити свої здібності, а для вчителя – це спосіб пізнати свого учня.

Тому дидактичні ігри є ефективним методом активізації пізнавальної та соціально-емоційної діяльності дітей молодшого шкільного віку. Навчання через гру викликає допитливість і пізнавальні інтереси, викликає мотивацію до виконання шкільних завдань, впливає на розвиток творчих пізнавальних установок дітей. Найважливіша роль ігор — викликати у дітей ентузіазм. Різноманітні завдання та вправи в ігровій та дидактичній формі можуть стати джерелом успіху та бажаних результатів для дітей.

Діяльність дитини в ігровій формі дуже сприяє формуванню вміння сприймати суттєві елементи спостережуваних фактів і подій, виявляти різноманітні залежності та причинно-наслідкові зв’язки. Під час ігор та ігор діти засвоюють різні правила, запам’ятовують їх і в потрібний момент застосовують. Особливе значення має дослівне запам’ятовування правил, визначень і термінів. Особливо це стосується запам’ятовування складних і нелюбимих дітям математичних правил.

Завдяки грі діти краще запам’ятовують ці правила, за принципом, що цікавіше і приємніше запам’ятовується надовго.

Математичні ігри та заняття відповідають різноманітним пізнавальним цілям і завданням:

  • закріпити розуміння складних, абстрактних математичних і геометричних понять, наприклад, поняття множини і числа, величини і просторових відношень;
  • створювати ситуації, що дозволяють відпрацьовувати техніку обчислення в області чотирьох основних арифметичних дій.

Різноманітні види математичних ігор і занять дозволяють отримати безпосередній досвід сприйняття чисел, математичних операцій і геометричних фігур; вони сприяють самостійному пошуку та відкриттю своїх властивостей, а також розмірів і просторових співвідношень. Вони також допомагають у формуванні математичних і геометричних понять і здатності використовувати їх у ситуаціях завдань.

Проте вибір і методика проведення ігор повинна базуватися на змісті математики, що вивчається в даний період, і враховувати здібності учнів.

Учитель, який цього не розуміє, може використовувати ці форми навчання у згубний для розвитку математичного мислення дитини спосіб. Якщо до того, як дитина буде належним чином підготовлений до розуміння поняття, дії, що виконуються над конкретним матеріалом, механізовані, то в майбутньому дитина може зіткнутися з великими труднощами в розумінні різних понять.

2023-06-07