“Зростання середньомісячної заробітної плати у червні 2024 року до січня 2022 року склало 23%. Загалом рівень середньої заробітної плати залізничників протягом останніх років є нижчим від середнього по промисловості України. Так у 2024 заробітна плата залізничників на 10% нижча від середньої по промисловості України”, – йдеться у відповіді УЗ.
Але якщо копнути глибше, то ситуація із заробітними платами в УЗ схожа на давній гастрономічний анекдот: хтось їсть м’ясо, хтось – капусту, тож в середньому виходить, що всі їдять голубці.
“В першу чергу слід наголосити, що понад 10 тисяч співробітників Товариства отримують заробітну плату на рівні мінімально визначеної в країні. Мінімальний посадовий оклад робітників, робота яких не тарифікується, складає 4690 грн, що на 40% менше, ніж мінімальна зарплата в країні. Тому неможливо стверджувати, що рівень заробітної плати залізничників високий і достатній для забезпечення життєвих потреб. Окрім того, змінилася форма статистичної звітності 1-ПВ «Звіт з праці» і неможливо навести дані стосовно розподілу працівників за рівнем заробітної плати,” – коментує ситуацію із заробітними платами голова Профспілки залізничників і транспортних будівельників України Олексій Семерунь.
До того ж варто зазначити, що в структурі заробітної плати залізничників тарифна складова – на рівні 40%. Все інше – доплати та надбавки, які можуть змінюватись і є перемінними.
Низька заробітна плата — основний демотиватор при працевлаштуванні в УЗ
Саме низький показник заробітної плати — основна причина звільнень і небажання влаштуватися на роботу в Укрзалізницю. Найбільш критичними посадами залізничної галузі є ті, які забезпечують безперебійне функціонування залізниці, безпеку руху та перевезення пасажирів і вантажів. Ці посади здебільшого займають чоловіки і наразі вони укомплектовані на 75%. Найбільш дефіцитні посади в УЗ:
- машиніст рухомого складу та спеціальної техніки;
- монтер колії;
- слюсар з ремонту рухомого складу;
- електромеханік (всіх найменувань);
- електромонтер (всіх найменувань);
- оглядач-ремонтник вагонів.
Через повномасштабне вторгнення в УЗ, як і у приватних компаній, збільшився і середній час закриття вакансій. За даними АТ “Укрзалізниця”, для інженерно-технічних посад, керівників та фахівців, час закриття вакансій зараз становить в середньому 2-3 місяці, а для деяких дефіцитних спеціальностей може займати до 3-4 місяців. Вакансії робітничих професій зазвичай закривають за 1 місяць, але цей час може змінюватися залежно від регіону та специфіки посади.
“Затримки у закритті вакансій зумовлені різними факторами, такими як: специфіка вакансії, регіон, бюджет вакансії, висока конкуренція за персонал у промислових центрах та великих містах України”, – розповіли в УЗ.
До того ж процес закриття вакансій ускладнюється міграцією робочої сили за кордон, переміщенням людей через бойові дії та окупацію, а також неналежним оформленням військових документів.
- Читайте також: Семерунь: 10 тисяч співробітників “Укрзалізниці” отримують мінімальну заробітну плату
Як зменшити дефіцит кадрів
Для того, щоб залучити та утримати кваліфікованих співробітників, компанії використовують різні інструменти. Ось, до прикладу, деякі, які перелічили в Global Ocean Link :
- Підвищення заробітних плат. Це один з основних способів залучити та утримати персонал.
- Розширення соціального пакету. Компанії пропонують додаткові пільги, такі як медичне страхування, оплачувана відпустка, харчування тощо.
- Створення комфортних умов праці. Важливим фактором є організація робочого місця, забезпечення необхідним обладнанням та інструментами.
- Розробка корпоративної культури. Створення позитивної атмосфери в колективі, можливості для професійного розвитку – все це сприяє залученню та утриманню персоналу.
В той же час, щоб зменшити дефіцит працівників, Укрзалізниця запровадила кілька ініціатив: програми для внутрішньо переміщених співробітників, спрощення вимог до сумісних посад і професій, а також перекваліфікацію працівників та нових кандидатів у своєму центрі професійного навчання. За працівниками, які служать у лавах ЗСУ, зберігаються робочі місця та заробітна плата. На час їх служби Укрзалізниця наймає тимчасових працівників, яким запропонують іншу роботу на залізниці після демобілізації колег.
“Укрзалізниця продовжує створювати необхідні умови для ветеранів, впроваджуючи програми адаптації робочого місця і простору, а також створення нових робочих місць. Якщо через стан здоров’я працівник не може повернутися на свою попередню посаду, ми пропонуємо можливість перекваліфікації. Крім того, за бажанням ветерана, є можливість переїзду в інші міста та переведення в інші підрозділи”, – йдеться у відповіді УЗ.
Не обмежує можливості працевлаштуватися жінкам на будь-які посади і Укрзалізниця. Близько 40% від загальної кількості працівників товариства – жінки.
“Однак, слід враховувати, що переважна кількість виробничих професій на залізничному транспорті потребує важкої ручної праці в складних умовах. Це впливає на те, що на таких посадах, як, наприклад, машиніст, помічник машиніста, монтер колій, оглядач-ремонтник вагонів, як і раніше, переважно працюють чоловіки”, – відзначили в УЗ.
Тож залучення більшої кількості жінок на “традиційно чоловічі” робочі місця – це не лише питання гендерної рівності, а й економічна необхідність. Дедалі більше компаній та держпідприємств створюють екосистему, яка забезпечуватиме жінок доступом до підвищення кваліфікації чи перекваліфікації та створюють необхідні умови для справедливої конкуренції на ринку праці.
Бронь залізничників
Звісно ж, основна мотивація для кандидата на посаду — рівень заробітної плати, і АТ “Укрзалізниця” не може конкурувати із приватним сектором в цьому плані. Проте в УЗ є чим зацікавити кандидата, і це — бронь від мобілізації. Так, згідно з даними Мінекономіки, в Україні приблизно 615 тис. військовозобовʼязаних чоловіків наразі мають відстрочку від призову на військову службу у звʼязку із бронюванням. Із них у транспортній галузі — 14%. Водночас в самій Укрзалізниці рівень бронювання має сягнути 80%.
Без логістики не можна забезпечити військо, а отже, і здійснювати військові дії. За останніми даними воювати пішли понад 12 000 працівників Укрзалізниці. До роботи на залізницю вже повернулося понад 1400 ветеранів і ветеранок. Близько 10% залізничників нині у лавах ЗСУ. Без справедливого і прозорого бронювання працівників УЗ перемога у цій війні неможлива.
Пошук молодих спеціалістів
І приватні компанії, і АТ “ Укрзалізниця” намагаються залучати до свого колективу молодих, амбітних співробітників. Перевізнику у цьому активно допомагає Профспілка залізничників і транспортних будівельників України.
“Представники Ради профспілки, профорганізацій, члени Молодіжної ради профспілки розповідають про роботу на залізниці, соціальні пільги і гарантії залізничників. Водночас, ми усвідомлюємо, що це – презентаційні заходи, які не вирішують питання залучення випускників до роботи на залізниці. Питання вимагає стратегічного підходу. Повинен відбуватись аналіз кадрових проблем і планування їх вирішення, необхідно розробляти і втілювати програми стажування і практики учнів і студентів профільних закладів освіти у підрозділах УЗ, замовлення з боку роботодавця і держави”, – відзначив голова Профспілки залізничників і транспортних будівельників України Олексій Семерунь.
Також профспілка ініціювала співпрацю з Київським міським центром зайнятості. За словами Олексія Семеруня — якщо буде реальна зацікавленість залізничників і користь для залізниці, то співпраця розшириться й на інші регіони.
За молодих фахівців бореться і бізнес. До прикладу, компанія Global Ocean Link організувала курс «Логістика — шлях професіоналів». Перший потік курсу стартував 8 квітня цього року. По закінченню 9 кращих студентів були працевлаштовані до компанії.
Висновок
Зараз витрати УЗ на персонал сягають 50-60% від загальних, одночасно з цим зарплата в УЗ – нижче ринку. Тож щоб розв’язати проблему дефіциту кадрів Укрзалізниці необхідно комплексне вирішення. З одного боку — підвищення заробітної плати, покращення умов праці, розвиток корпоративної культури та залучення нових категорій працівників. З іншого — зменшення загальних витрат компанії (економія на паливі, підвищення ефективності праці, боротьба з корупцією тощо). В перспективі — особливу увагу варто було б приділити молоді, адже, будемо відверті, професія “залізничник” поступово “старіє”. А про престижність професії годі й говорити. Зараз Укрзалізниця активно співпрацює з профільними навчальними закладами. Студенти мають можливість проходити практику на виробничих підрозділах, де вони знайомляться з реальними умовами роботи і після успішного завершення практики вони мають можливість працевлаштуватися в компанії. Але подібні заходи проводять і приватні компанії, які надають кращі умови праці та більшу фінансову мотивацію. Гнучкі умови праці та різноманітні соціальні пакети змогли б покращити імідж компанії для молоді. Проте, знову ж таки, без комплексного розв’язання нагальних питань, таких як низький рівень заробітної платні, про омолодження професійного складу і рекрутингу нових кадрів годі й говорити.
Спасибо!
Теперь редакторы в курсе.