Наприкінці 2024 року керівництво державного перевізника “Укрзалізниця” виступило з ініціативою підвищення тарифу на вантажні перевезення на 37%, що викликало хвилю негативу від металургійних підприємств на сільгоспвиробників. Які заявили що в разі підвищення тарифів – вони опиняться на межі зупинки та банкрутства.
В “Укрзалізниці” свою пропозицію пояснюють тим, що вже багато років пасажирські перевезення є збитковими та дотуються із державного бюджету. Також серед причин потенціального підвищення тарифів в УЗ називають зростання вартості електроенергії, комплектуючих та палива.
АТ “Укрзалізниця” планує підвищити тарифи на вантажні перевезення на 37% з січня 2025 року. Компанія аргументує це рішення тим, що з моменту останнього перегляду тарифів суттєво зросли витрати на електроенергію (на 166%), дизельне пальне (на 110%) та запчастини для локомотивів (на 22% для електровозів та на 217% для тепловозів). Підвищення тарифів, за їхніми словами, дозволить фінансувати ремонт рухомого складу та інфраструктури на мінімально необхідному рівні.
Однак учасники ринку критикують це рішення. Національна асоціація добувної промисловості України (НАДПУ) вважає підвищення необґрунтованим та таким, що руйнує інвестиційний клімат в країні. Вони зазначають, що “Укрзалізниця” отримала прибуток у 2023 році в розмірі 5 млрд грн, і замість підвищення тарифів компанія повинна зосередитися на оптимізації витрат та покращенні ефективності своєї діяльності.
Крім того, промисловці звернулися до президента з проханням проаналізувати роботу “Укрзалізниці” та не допустити зростання тарифів на вантажні перевезення, оскільки це може зробити українську продукцію неконкурентоспроможною на міжнародному ринку.
Таким чином, основною причиною, яку “Укрзалізниця” наводить для підвищення тарифів, є зростання операційних витрат. Водночас, представники галузі вважають, що компанія має зосередитися на внутрішніх реформах та підвищенні ефективності, щоб уникнути додаткового фінансового навантаження на бізнес в умовах війни.
Катастрофічна ситуація і з зарплатами українських залізничників, на початку 2022 року, керівництво УЗ призупинило переважну більшість премій та доплат, через що, рівень доходів українських залізничників став нижчим середньоукраїнського на 15-20%.
За останні 3 роки зарплатню співробітникам “Укрзалізниці” підвищували тільки двічі – 01.07.2023 року та 01.04.2024 року залізничники отримали підвищення у розмірі 10% – загалом – 20%. Але за 3 роки, тільки офіційна інфляція склала не менш ніж 50%.
Підвищення тарифу на вантажні перевезення потенційно надасть можливість керівництву УЗ підвищити зарплати для своїх співробітників, іншого важелю практично немає.
Ідея підвищення тарифу на вантажні перевезення отримала підтримку серед працівників УЗ.
“Всі хочуть тільки доставку !!! УЗ ,стратегічне підприємство ,на якому нема кому працювати !!!! Люди не йдуть, через те що оплата залізничників знаходиться на в топ 20 на останньому місті !!! Скоро коней будете розводити длю перевезень !!!”, – пише Юрій Полищук.
“На 370% треба підняти… самі низьки тарифи в Європі!!!”, – зазначає Maksym Lu.
“Треба зрівняти зарплати металургів і якими мільйонами володіють сільхозпідприємці і зарплати залізничників і все стане зрозуміло”, – додає Світлана Солодько.
“На світло,пальне,запчастини для УЗ тарифи підіймати можна, а УЗ підіймати тарифи на перевезення неможна. Непоганий підхід. От тільки у нас в депо уже працювати скоро нікому буде. Зарплата сторожа на прохідній на зерносховищі більша ніж в помічника, про вагончиків і колійників взагалі мовчу. Локомотиви їздять завдяки синій ізоленті і перемичкам”, – каже Віктор Довгенко.
“Треба піднімати і нікого не слухати, всі хочуть щоб залізниця працювала як благодійна організація, так може досить олігархам перевозити залізну руду за копійки. Подивіться яка техніка працює в кар’єрах і яка на залізниці, вони навіть вагони собі нові закупили, а залізниця працює на 60-ти літніх локомотивах. Піднімати потрібно на 50/70% як мінімум, всім хочеться щоб залізниця працювала на них безкоштовно”, – резюмує Віктор Сидоренко.
Спасибо!
Теперь редакторы в курсе.