У вересні 2025 року США зробили виняток із санкцій щодо білоруської державної авіакомпанії “Белавіа”. Рішення Мінфіну США (OFAC) дозволяє перевізнику обслуговувати вісім літаків Boeing і купувати для них запчастини, що стало першим послабленням з 2022 року.
Рішення ухвалили після звільнення Мінськом 52 політичних в’язнів. Водночас заморожені активи компанії в США залишаються під санкціями, а дозволені до обслуговування літаки не можуть літати до Росії, Ірану, КНДР чи на окуповані українські території.
🛠 Чому дозвіл США викликав занепокоєння
Попри чіткі обмеження, експерти побоюються, що Білорусь може використати ліцензію для обходу санкцій. Мінськ і Москва мають спільний митний простір, тож відстежити переміщення авіадеталей практично неможливо.
Російські авіакомпанії, які експлуатують близько 700 літаків Boeing і Airbus, потерпають від дефіциту запчастин. Частину літаків РФ уже “розбирають на деталі”, тож спокуса скористатися білоруським каналом постачання виглядає реальною.
⚙️ Чому ризик обмежений
Водночас аналітики наголошують, що масштаби білоруського авіапарку не дозволять забезпечити російську авіацію. “Белавіа” має лише вісім Boeing, і спроба замовити сотні комплектів деталей одразу викличе підозру.
“Якщо Boeing або американські відомства побачать порушення, ліцензію швидко відкличуть. Такі дозволи можна скасувати буквально за день”, — пояснює керівниця санкційного напряму KSE Юлія Павицька.
До того ж кожна авіадеталь має суворо обмежений термін експлуатації, тож “Белавіа” не зможе накопичувати запчастини для перепродажу.
🧩 Резюме
США дозволили “Белавіа” частково обслуговувати Boeing після звільнення політичних в’язнів, але заборонили польоти цих літаків до РФ. Хоча Мінськ має технічну можливість реекспортувати деталі, контроль з боку США та обмежений масштаб флоту роблять це малоймовірним. Білорусь отримала шанс частково відновити авіагалузь, але будь-яка спроба допомогти Росії обернеться новою ізоляцією.
Спасибо!
Теперь редакторы в курсе.