Безкоштовні квитки, обстріли та мільярдні збитки: чи витримає “Укрзалізниця” навантаження 2025 року

ukrzaliznica 77

Українська залізниця продовжує працювати під щоденними обстрілами та в умовах рекордного фінансового тиску. У 2025 році “Укрзалізниця” стала однією з головних мішеней російських атак: понад 800 ударів пошкодили майже 3 тисячі об’єктів інфраструктури — станції, колії, мости, підстанції та рухомий склад. Лише за дев’ять місяців збитки перевищили 7 млрд грн. 

Попри руйнування та регулярні знеструмлення, залізничники продовжують перевозити пасажирів і вантажі, використовуючи теплотяги для швидкісних “Інтерсіті+”, змінюючи маршрути та запускаючи автобуси в об’їзд зруйнованих ділянок. В УЗ наголошують — запасні схеми роботи є завжди, і Росії не вдасться паралізувати рух.

Різке падіння вантажів — головна фінансова проблема

До повномасштабної війни саме вантажні перевезення забезпечували левову частку доходів УЗ. У 2021 році вони приносили 14,7 млрд грн, покриваючи збиткові пасажирські маршрути. Проте після вторгнення обсяги перевезення руди, вугілля, будматеріалів і зерна впали у 2–3 рази.

Зупинка шахт Донеччини та руйнування промислових підприємств лише поглибили кризу: у 2025 році УЗ втратила майже всю вугільну логістику, а витрати стрімко зросли через підвищення тарифів на електроенергію більш ніж на 200%.

Пасажирські перевезення: збиткові, але соціально необхідні

Собівартість поїздок значно перевищує реальні тарифи: плацкарт у середньому коштує 374 грн при собівартості понад 1 000 грн, купе — 606 грн при собівартості 1 335 грн. При цьому ціни не піднімали з 2021 року.

У 2025 році:

  • витрати на пасажирські перевезення — 18,6 млрд грн,
  • прибуток від вантажних — лише 3,2 млрд грн.

Через дефіцит вагонів пікові місяці перетворюються на щорічну “битву за квитки”. На окремих напрямках — у Карпати чи до Варшави — улітку на один квиток претендували 10–15 людей.

Дефіцит вагонів та необхідність оновлення парку

В обігу — близько 1500 пасажирських вагонів, цього критично мало.
Щороку потрібно купувати щонайменше 100 нових, але:

  • один вагон коштує 55–57 млн грн,
  • ремонт — 15–17 млн грн,
  • у 2025 році УЗ отримала 66 нових вагонів,
  • і водночас втратила 60 через бойові дії.

Тому на 2026 рік компанія попросила з бюджету 48,8 млрд грн — для стабільної роботи, зарплат і закупівлі рухомого складу.


🚆 УЗ-3000”: як працюватимуть безкоштовні поїздки

Програма, анонсована президентом Володимиром Зеленським, передбачає до 4 безкоштовних квитків на рік у додатку “Укрзалізниці”, але лише у непікові періоди:

  • січень–лютий,
  • жовтень–листопад,
  • можливе додавання “тихих днів” тижня — наприклад, середи.

Мета — розвантажити п’ятниці, вихідні та святкові періоди.

За підрахунками УЗ, у низький сезон 200–250 тис. квитків щомісяця залишаються непроданими, і залізниця втрачає близько 400 млн грн.

Безкоштовні поїздки мають зробити ці місця заповненими, а також мотивувати українців більше подорожувати всередині країни.

Хто заплатить за безкоштовні квитки?

Фінансова логіка проста:

👉 преміум-класи (СВ, 1-й клас) подорожчають, а плацкарт і купе залишаться соціальними та без змін.

Ціна залежатиме від дати: чим ближче до поїздки — тим дорожче.

У Залізниці пояснюють: преміум-місця і так розкуплені завжди, а субсидіювати їх — нелогічно.

 

2025-12-01