Китай розпочав будівництво найпотужнішої гірської ГЕС у світі в Тибеті

GES kitay2

Китай офіційно розпочав будівництво найпотужнішої гірської гідроелектростанції у світі. Масштабний інфраструктурний проєкт реалізують у Тибетському автономному районі на річці Ярлунг Цангпо — верхній течії Брахмапутри. Про це повідомляє CNN

За планом, гідроенергетична система вироблятиме до 300 мільярдів кВт·год електроенергії щороку, що більш ніж утричі перевищує потужність нинішнього світового рекордсмена — китайської греблі «Три ущелини».


Стратегічний проєкт за $168 млрд

Вартість будівництва оцінюється у 168 мільярдів доларів, що робить його найдорожчим інфраструктурним проєктом в історії Китаю. Проєкт має кодову назву «YX» та був офіційно запущений у липні.

Голова КНР Сі Цзіньпін назвав його стратегічним пріоритетом для енергетичної безпеки країни, з огляду на зростання внутрішнього попиту та прагнення зменшити залежність від викопного палива.


Унікальний інженерний виклик

Проєкт передбачає створення складної системи підземних тунелів у гірському масиві, які дозволять використати перепад висоти майже 2000 метрів.

«Це найдосконаліша та найінноваційніша система гребель, яку коли-небудь бачила планета», — заявив експерт Стімсон-центру Браян Ейлер.

Водночас він наголосив, що об’єкт є одним із найризикованіших у світі з інженерної та екологічної точок зору.


Екологічні ризики та переселення

Екологи та правозахисники застерігають, що будівництво може:

  • завдати шкоди унікальній екосистемі Гімалаїв;
  • змінити природний стік річки Брахмапутра;
  • спричинити масове переселення корінного тибетського населення.

Пекін наполягає, що всі ризики враховані, а проєкт відповідає сучасним стандартам безпеки.


Геополітична напруга

Проєкт уже викликав серйозне занепокоєння в Індії та Бангладеш, які залежать від вод Брахмапутри. В індійських медіа ГЕС охрестили «водяною бомбою», адже контроль над верхів’ям річки дає Китаю потужні важелі впливу на водну безпеку регіону.

Аналітики також звертають увагу, що об’єкт розташований поблизу спірного китайсько-індійського кордону, що робить його не лише енергетичним, а й стратегічно-військовим фактором.


Таємничість будівництва

Офіційні деталі проєкту залишаються обмеженими. Водночас супутникові знімки вже зафіксували масштабне будівництво доріг, мостів і складів вибухових матеріалів у раніше недоступних високогірних районах.

У МЗС Китаю запевняють, що проєкт пройшов десятиліття досліджень і реалізується з дотриманням екологічних стандартів.

Раніше повідомлялося, що Китайські електромобілі готуються увійти до топ-10 світових автовиробників до 2030 року.