Штучний інтелект дедалі частіше виконує за людей складні інтелектуальні завдання — від написання есе до аналізу даних. Проте вчені та освітяни застерігають: надмірна залежність від ШІ може негативно впливати на когнітивні навички, зокрема критичне мислення і здатність самостійно розв’язувати проблеми.
Що показало дослідження MIT
Раніше цього року Массачусетський технологічний інститут (MIT) оприлюднив дослідження, у межах якого 54 студенти писали есе з використанням ChatGPT і без нього. Активність мозку фіксували за допомогою електроенцефалографії (ЕЕГ).
Результат:
- у користувачів ChatGPT спостерігалася нижча активність нейронних мереж, пов’язаних із мисленням;
- учасники гірше пам’ятали власні тексти та не могли їх легко процитувати;
- ШІ використовувався також для узагальнення, пошуку джерел і редагування стилю.
Дослідники дійшли висновку про ризик зниження навчальних навичок при регулярному делегуванні мислення алгоритмам.
Робота стає легшою — мислення слабшає?
Подібні висновки отримали й дослідники Університету Карнегі-Меллон та Microsoft, які опитали 319 працівників, що регулярно користуються ШІ на роботі.
Аналіз 900 завдань показав:
- чим більше довіри до ШІ, тим менше зусиль людина докладає для критичного аналізу;
- зростає ризик довгострокової залежності від алгоритмів;
- навички самостійного ухвалення рішень можуть погіршуватися.
Як ШІ впливає на школярів
Опитування, опубліковане Oxford University Press, засвідчило:
6 із 10 британських школярів вважають, що штучний інтелект негативно вплинув на їхні навчальні навички.
Водночас дослідниця Оксфордського університету Александра Томеску наголошує:
- 9 із 10 учнів заявили, що ШІ допоміг їм розвинути хоча б одну навичку — креативність, повторення матеріалу або розв’язання задач;
- близько чверті опитаних визнали, що навчання стало “занадто легким”.
Позиція OpenAI
За словами представниці OpenAI Джейни Девані, компанія не заохочує використання ChatGPT для делегування навчальних завдань.
Натомість чат-бот варто застосовувати як:
- помічника для пояснення складних тем;
- інструмент для постановки запитань;
- спосіб перевірити логіку власних аргументів.
В OpenAI вважають, що цілеспрямоване використання ШІ може прискорювати навчання, а не шкодити йому.
Попередження освітян
Професор Вейн Холмс з Університетського коледжу Лондона наголошує:
наразі немає достатньо незалежних доказів, що ШІ безпечно й ефективно покращує освіту.
Він застерігає від явища когнітивної атрофії — коли навички поступово зникають через автоматизацію мислення.
“Студенти можуть отримувати кращі оцінки, але насправді вчитися гірше”, — підкреслює Холмс.
Висновок
Штучний інтелект не є злом сам по собі, але його неконтрольоване використання може призвести до:
- зниження критичного мислення;
- поверхневого засвоєння знань;
- залежності від алгоритмів.
Експерти сходяться в одному: ключове питання не в тому, чи користуватися ШІ, а як саме це робити.
Раніше повідомлялося, що ChatGPT отримав доступ до пошти та хмарних сховищ.





