ЄС відклав введення механізму відстеження дорогоцінного каміння

Запуск механізму обов’язкового відстеження російських алмазів для забезпечення дотримання санкцій, який Євросоюз планував запровадити з 1 березня, відкладено до 2026 року. Причину експерти вбачають у неготовності системи, до якої залишаються питання й у європейських учасників ринку. В АЛРОСА стверджують, що спроби впровадження таких механізмів «для політичної кон’юнктури» можуть поставити під загрозу функціонування всієї галузі.

ЄС відклав запровадження механізму обов’язкового відстеження російських алмазів для забезпечення дотримання санкцій до 1 січня 2026 року. Насамперед система мала запрацювати з 1 березня 2025 року. На відповідну публікацію у журналі Ради ЄС 25 лютого звернула увагу галузеве агентство Rapaport.

ЄС запровадив обмеження на імпорт російських алмазів та діамантів із січня 2024 року. З 1 березня міра має поширюватися на діаманти від 1 карата, ограновані за межами РФ, а з 1 вересня — на каміння розміром від 0,5 карата. Але запуск обов’язкової системи відстеження алмазів та діамантів із РФ неодноразово переносився. Востаннє ЄС відкладав захід у червні 2024 року на шість місяців.

Механізм повинен зобов’язати компанії надавати «докази з урахуванням відстеження» для ввезення каменів. Як пояснювали раніше в Єврокомісії, дані про походження алмазів мають реєструватися в реєстрі, аналогічному до банківської системи SWIFT, що повинно дозволити відстежувати алмази в процесі виробництва.

Антверпенський світовий алмазний центр (AWDC) повідомив, що відстрочка дасть алмазним компаніям необхідний час для підготовки. Але там зазначили, що все ще існує значна невизначеність щодо того, як система функціонуватиме та керуватиметься. Крім того, AWDC стурбовані одноманітним застосуванням цих заходів.

“Щоб не ставити європейський сектор у невигідне становище, важливо забезпечити рівні умови гри в рамках G7”, – зазначили в організації.

Начальник аналітичного відділу «Ріком-Трасту» Олег Абелев наголошує, що, швидше за все, відстрочка реалізації механізму пов’язана з тим, що ані фінансово, ані технологічно система не готова. За його словами, зараз основні поставки алмазів РФ припадають на Індію, звідки каміння може потрапляти до ЄС. Механізм відстеження, зазначає пан Абелев, більше вдарив би по європейських імпортерах.

У механізмі дуже багато невизначеностей у питанні доказів належності алмазів країні походження, підтверджує Михайло Шульгін із центру інвестиційної аналітики «Росдержстрах Життя». Аналітик «БКС Світ інвестицій» Ахмед Алієв зазначає, що схему відстеження не налагоджено, щоб ефективно працювали санкції. За словами виконавчого директора Гільдії ювелірів Росії Володимира Збойкова, запровадження механізму ускладнило б і так непросту ситуацію на ринку. А до січня 2026 року для заходу може не залишитись і політичних підстав, зазначає він.

В АЛРОСА заявили, що технологічні та організаційні рішення для подібних втручань у функціонування галузі невідомі, а спроби впровадження таких механізмів «для політичної кон’юнктури» можуть поставити під ризик функціонування всієї галузі. У компанії зазначають, що навіть без урахування впливу санкцій прогнозували зростання дефіциту, яке зараз спостерігають. У 2010-і роки споживання алмазів було 135-140 млн карат, видобуток був порівнянним, а з 2021 року видобуток опустився до 110-120 млн карат, і в перспективі ймовірно подальше зниження, кажуть в АЛОСА. Причина, кажуть у компанії,— відсутність великих відкриттів родовищ останніх 20 років за поступового виснаження існуючих. При цьому РФ має половину всіх світових запасів алмазів, зазначають в АЛРОСА.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

2025-02-26