Ірина Славова, депутатка Мелітопольської міськради: «Прозорість місцевої влади – це успішна застава на наступні вибори і можливість розвивати своє місто»

Поделиться

Сьогодні в Україні триває процес децентралізації і багато ресурсів опиняється на місцях, що збільшує ризик розвитку корупції. Як виглядає ідеальне прозоре місто вільне від корупції і причому тут демократичне суспільство та як порозумітися активістам і владі на шляху до прозорого врядування? Про це – в інтерв’ю проекту Transparent Cities з Іриною Славовою, активісткою, депутаткою Мелітопольської міської ради.
– Що для вас демократичне суспільство та на яких принципах воно побудовано?

– Я нещодавно повернулася з Америки, де ми вивчали політичну складову цієї країни як на національному, так і на місцевих рівнях. Ось де мені дійсно відкрилася демократія. Всі рішення приймаються спільно з громадою. Люди постійно ходять на комітети (у нас – комісії), де засідають депутати, вносять свої правки і пропозиції. Влада не має права приймати кулуарно рішення, такі випадки контролюються спеціальними комітетами з етики і якщо такі випадки відбуваються, то розпочинають розслідування і передають цю справу в прокуратуру.

Демократичне суспільство – це громада, люди, які залучені в життя свого міста, країни, а влада зі свого боку повністю відкрита і сприяє громаді щодо прийняття спільних рішень. Це і відкриті громадські слухання, це відкритий доступ до комісій, сесій, в кабінети виконавчого комітету. Це безумовно активна громадська рада, яка створена не за принципом “підконтрольна мерії”, а дійсно з представників різних громадських організацій, яка залучена до прийняття важливих для громади рішень.

Коли я балотувалася у депутати Мелітопольської міської ради і побачила скільки кандидатів було на одній дільниці, мені стала чесно смішно. Депутат – це представник людей, громадський діяч, який представляє інтереси своїх виборців безкоштовно. Так яким тільки способом не намагалися деякі кандидати підкупити своїх виборців! Виборці не хочуть думати взагалі! Їм краще зараз взяти від кандидата свою порцію “щастя” і потім весь час проклинати владу і говорити наскільки всі погані і злодії у владі… Для мене це парадокс…
У мене закріпилося чітке розуміння того, що поки наш народ не зрозуміє, що вони самі і є влада, у нас Демократії в країні не буде!

– На вашу думку, чому важливо владі бути прозорою та підзвітною?

– Сьогодні успішний політик, мер, депутат – це той, який відкритий перед своїми представниками громади. По-перше, так і повинно бути. По-друге, як би це не звучало меркантильно – це успішна застава на наступні вибори, ну і по-третє, це набагато легше самій владі, якщо влада звичайно не переслідує свої особисті інтереси, а дійсно прийшла розвивати своє місто, область, країну.

Громада вибрала владу і тому вона повинна звітувати перед своїми виборцями. У нас зіпсоване розуміння влади. Багато хто вважає, що раз нас обрали, значить ми «зобов’язані» перед виборцями. Якщо щось не так, то вже сьогодні нас представники громади шантажують – “Якщо не зробите, то ми не проголосуємо за Вас”.

Іноді дійсно бувають питання, які неможливо вирішити або не вистачає політичної волі депутатів або мера. І тут та влада, яка відкрита перед своєю громадою може спокійно сказати-“Дивіться, я завжди представляв Ваші інтереси у владі, я відстоював Ваші питання, в деяких питаннях Ви мені допомагали, тому що я радився з Вами. Зараз я не можу вирішити це питання, тому що не залежить прийняття рішення від мене одного. ” І якщо влада дійсно була відкрита завжди-їй повірять!

– Мелітополь займає 52 місце у рейтингу прозорості, складеному ТІ Україна, отримавши менше 30 балів зі 100. На Вашу думку, які три конкретні речі треба змінити в місті, щоб піднятися в рейтингу і що стоїть на заваді цих змін?

– Підняття рейтингу для нас дуже важливо, не для галочки, щоб нас відзначили, а тому, що прозорість і відкритість у всіх сферах відповідальності міської влади – це запорука формування позитивного іміджу Мелітополя, це реальний крок на шляху до покращення умов проживання в місті, підвищення його інвестиційної привабливості, рівня задоволеності громади. На виконання розпорядження міського голови створено робочу групу з підвищення прозорості міста, зібрано та проаналізовано відповідну інформацію, проведені зустрічі зі структурними підрозділами та розпорядниками, які були визначені як виконавці в наданні тієї чи іншої інформації, і виділено три групи питань, які потрібно доопрацювати.

Перша група — це так звані системні питання, які стосуються оновлення сайту міської ради і органів місцевого самоврядування. Зараз ведуться роботи по реструктуризації сайту і визначення нової структури, інформаційним відділом виконавчого комітету Мелітопольської міської ради вже підготовлено технічне завдання.

Друга група — це робота зі створення або стандартизації сайтів структурних підрозділів.

Третя — навчання співробітників щодо надання інформації певних форматів і її постійне оновлення. Упродовж 2018 року ведеться постійна робота з оновлення інформації і вона буде розміщена у відповідності до тих рекомендацій, які надаються. Насправді є деякі труднощі, тому що ми всі розуміємо, що протягом багатьох років цим ніхто не займався, або навпаки, інформація є, але вона не була надана до відкритого доступу. Але, ми готові виправлятися і поліпшуватися! Бувають звичайно і курйозні ситуації. Наприклад, сьогодні деякі депутати відмовляються давати свої особисті контакти. Тоді питання -“Чиї інтереси Ви представляєте? Кому Ви пішли “служити”, якщо Ваш виборець Вас не може знайти?». Питання відкрите…

– Активісти часто звинувачують у всіх бідах владу, влада ж нарікає на пасивність людей та небажання розуміти обставини. Ви спробували себе і в ролі активістки, і у владі. Чим відрізняється робота на різних сторонах барикад?

– Я раніше теж завжди думала, що влада може все, що багато рішень приймаються не на користь людей. Коли стала представником влади, зрозуміла, що не все так відразу і легко можна вирішити.

Дуже важлива команда при владі, важливо спільне правильне рішення, важлива довіра. Депутат фізично не може вивчити всі документи, програми, проекти рішень. Депутати з фракцій повинні пропорційно входити в різні комісії, після чого на засіданнях фракцій піднімати всі питання, які були підняті на комісіях.

Ось тут дуже важливо, щоб у фракції або в коаліції були люди, які довіряють своїм колегам. Щоб ми могли вже тут перед сесією обговорити всі питання за які будемо голосувати. Це так повинно бути з нашого боку, з боку влади. З боку активістів дуже важливо контролювати прийняття цих рішень, а також і виконавців ціх рішень. Дійсно, жителі дуже пасивні. Я бачу невелику кількість людей, які проявляють активність, але навіть серед них вже сьогодні я спостерігаю не цікавить до розвитку міста, об’єднавшись з владою, а багато критики і політичних амбіцій до наступних виборів.

– Як побудувати взаємодію між владою та громадою? Чого не вистачає цим сторонам для того, щоб дійти порозуміння?

– Недовіра до влади формувалася протягом багатьох років. Влада жила своїм життям, жителі іншим життям. І це правда. Я коли балотуватися і проводила зустрічі з виборцями на своїй ділянці, так люди практично всі говорили, що вони не те що не бачили свого депутата, вони навіть не знали його прізвища (тоді ще депутати закріплювалися за ділянками після виборів).

Ніхто не вірив ні депутатам, ні меру, ні президенту. Завжди вважалося, що кожен приходить у владу відстоювати питання або свої особисті, або “дядька”, який привів до влади. Тому, в першу чергу, людей потрібно навчити розбиратися в політиці і навчити ходити на вибори, вибираючи чесних політиків.
Сьогодні потрібно навчити громаду бути залученими до прийняття рішень, які стосуються їх міста, країни. Навчити відстоювати свої права і обов’язки, навчити бути корисним суспільству.

Ми сьогодні проводимо в місті “Школу Молодого Політика”, до нас приходять не тільки молоді люди, приходять люди, які хочуть навчитися розбиратися, хочуть навчитися правильно направляти свою активність, хочуть ставати помічниками депутатів і вони щасливі, що вони можуть бути корисними. А влада зі свого боку звичайно повинна не перешкоджати залученню активних жителів до громадських ініціатив.

– Уявімо, що є місто, в якому місцева влада чесна й не краде. Що вона дослухається до пропозицій громадян і залучає їх до процесу прийняття рішень. Якими, скажімо, п’ятьма правилами вона б керувалася?

– Ну, перше – це безумовно доступ до всієї інформації на доступному сайті міста.
Друге правило – це всі кадрові питання, відкритість процедур відбору претендентів на посади.
Третє правило – громадськість може бути присутньою на засіданнях депутатських комісій ради та на сесіях без обов’язкового дозволу депутатів, а також може впливати на те, як формується та витрачається місцевий бюджет.
Четверте правило – освіта. Всі місця до садочків у відкритому доступі. Рахунки у відкритому доступі. В місті працює демократичні школи – за допомогою певних правил адміністрація регулює процес навчання і стосунки між учнями, викладачами та батьками. Навчальний заклад намагається максимально залучити усі зацікавлені сторони (громаду, батьків, школярів та учителів) до вирішення певних проблем.
П’яте правило – в місті працюють всі інструменти е-демократії.

Текст підготувала Аліна Кобенко

Проект «Зроби місто прозорим, бери участь у врядуванні» виконується ТІ Україна у співпраці з Центром демократії та верховенства права в рамках проекту «Посилення коаліції РПР», який впроваджується за підтримки Європейського Союзу.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.


Поделиться

Добавить комментарий

Спасибо!

Теперь редакторы в курсе.