За дев’ять місяців 2024 року РФ і Саудівська Аравія відвантажили в азіатські країни, відповідно, 3,2 млн барелів нафти на добу (б/д) і 4,9 млн б/д, що на 5% і 7% менше, ніж роком раніше . Загальний імпорт країн Азії скоротився на 1,8%, до 22,98 млн б/д, чому сприяло зниження споживання нафти в Китаї на тлі кризи в будівельній галузі цієї країни та її зусилля щодо переходу на альтернативні види палива.
РФ і Саудівська Аравія скоротили морські поставки нафти в Азію за підсумками дев’яти місяців 2024 року на 5% і 7% рік до року, до 3,24 млн б/д та 4,93 млн б/д. Це випливає з даних Vortexa, які наводить Argus (огляд є у Ъ). Частка цих країн у сумарних постачаннях скоротилася до 14,1% (з 14,6%) та до 21,4% (з 22,7%). РФ та Саудівська Аравія співпрацюють у рамках угоди ОПЕК+ щодо обмеження видобутку нафти. Недостатня пропозиція саудівської нафти та досить висока вартість такої сировини щодо конкурентних сортів призвели до зниження обсягів імпорту, вважають Argus. Загалом імпорт країн Азії за дев’ять місяців морем скоротився на 1,8%, до 22,98 млн б/д. Інші найбільші постачальники нафти в Азію – ОАЕ (частка – 13%), Ірак (10%) та США (7%) – сумарно збільшили постачання на 250 тис. б/д.
Основне зниження поставок в Азію припало на найбільшого світового імпортера нафти Китай, який скоротив закупівлю на 410 тис. б/д, до 9,89 млн б/д.
Індія і Південна Корея, що входять до топ-3 основних імпортерів, збільшили споживання нафти на 2,5% і 3%, до 4,59 млн б/д та 2,47 млн б/д. Попит з боку Японії скоротився на 10,4%, до 2,06 млн б/д. З 2022 року Індія та Китай – найбільші імпортери морських партій російської нафти – сумарно споживають близько 3 млн б/д. Насамперед основними споживачами були європейські країни.
Постачання нафти Севморшляхом зростають завдяки Китаю.
Ще на початку року учасники ринку очікували на активне зростання попиту на сировину в Китаї, у тому числі у зв’язку з планованим запуском нових НПЗ, але криза в будівельному секторі країни триває, що негативно позначається на обсягах споживання дизпалива, зазначає Argus. Крім того, у Китаї йде активне впровадження автомобілів на нових видах енергії, що стримує темпи зростання попиту на паливо. На думку авторів огляду, основний фактор зростання споживання сировини в Китаї в найближчі роки — розширення нафтохімічних виробництв, але завантаження заводів у 2024 році виявилося нижчим за прогнози через знижену маржу.
Віктор Катона з Kpler каже, що китайська влада субсидує перехід великотоннажних вантажних автомобілів на ЗПГ, придушуючи вогнища зростання попиту на дизпаливо, а попит на бензин не може зростати через субсидування електрокарів.
На його думку, промисловість також не додає оптимізму китайському нафтогазовому ринку, не говорячи про сегмент нерухомості, що продовжує падати. Китай, продовжує аналітик, зіткнувся з дилемою падіння попиту та скорочення маржі нафтопереробки, у міру того, як загальносвітова картина забезпечення нафтопродуктами нормалізувалася. Ні відлуння COVID-19, ні санкції щодо Росії, ні удари хуситів по Червоному морю та Баб-ель-Мандебській протоці не призводять до регіональних нестач і перебоїв, зазначає він.
Спасибо!
Теперь редакторы в курсе.