Семерунь: низька зарплата, мобілізація та втрата соцгарантій призвели до гострої кадрової кризи в Укрзалізниці

АТ «Укрзалізниця» переживає один із найважчих кадрових періодів у своїй новітній історії. Причинами масового відтоку працівників стали недостатній рівень заробітної плати, масова мобілізація та зменшення соціальних гарантій. Про це в інтерв’ю заявив голова Профспілки залізничників і транспортних будівельників України Олексій Семерунь.

Кадровий дефіцит загрожує стабільності перевезень

За даними профспілки, чисельність персоналу АТ «Укрзалізниця» зменшилася з 2021 року на понад 45 тисяч осіб. У 2024 році рівень укомплектованості на ключових робітничих посадах становив лише 76%, тоді як нормою вважається не менше 90%. Найгостріша нестача кадрів спостерігається серед колійників, електромонтерів, енергетиків, зв’язківців, локомотивників, оглядачів вагонів та диспетчерів.

“Вакансії залишаються незаповненими роками. Є випадки, коли підприємства не можуть знайти потрібного фахівця впродовж кількох років, що створює реальні ризики для безпеки перевезень,” — наголошує Семерунь.

Мобілізація: 12 тисяч залізничників у лавах ЗСУ

На кадрову ситуацію суттєво вплинула повномасштабна війна. Близько 12 тисяч працівників компанії мобілізовано, з них понад 600 загинули, а близько 2000 зазнали поранень. Хоча з червня 2024 року затверджена норма, яка дозволяє бронювати до 80% працівників, Семерунь наполягає: цього замало, аби гарантувати сталу роботу критичної інфраструктури.

Зарплата не мотивує: мінімум на рівні прожиткового

Середня зарплата по УЗ у червні 2024 року становила 19 899 грн. Але ця цифра не відображає реальної ситуації, підкреслює Семерунь. Більше 10 тисяч залізничників отримують мінімальну зарплату.

Станом на червень 2024 року:

  • Машиністи: ≈ 26 тис. грн
  • Диспетчери поїзні: ≈ 23 тис. грн
  • Сигналісти: ≈ 13 тис. грн
  • Чергові по станціях: ≈ 18 тис. грн
  • Монтери колії: ≈ 20 тис. грн

Семерунь також підкреслив, що лише 40% зарплати — це тарифна складова. Усе інше — надбавки, які не гарантуються і можуть зникати за рішенням керівництва.

Варто зазначити, що профспілка залізничників припинила публікувати статистику щодо середньої зарплати в “Укрзалізниці”, останнім місцяем за підсумками якого оприлюднювалися цифри став липень 2024 року.

Соцгарантії під загрозою

З 1 липня 2024 року правління компанії призупинило дію пунктів колдоговорів щодо виплати матеріальної допомоги на оздоровлення. Це погіршило соціальну ситуацію серед працівників. Раніше вже були скасовані й інші соціальні виплати, які частково вдалося поновити лише після тиску профспілки.

“Неможливо вибудовувати імідж соціально відповідального роботодавця, одночасно скорочуючи соціальні гарантії. Це демотивує не лише нових працівників, а й тих, хто десятиліттями працює в галузі,” — пояснює Семерунь.

Що потрібно змінити: пропозиції профспілки

Профспілка пропонує:

  • Підвищити тарифну складову зарплати мінімум до 60% загального доходу;
  • Відновити дію всіх пунктів колективних договорів;
  • Створити довгострокові програми стажування та працевлаштування молодих фахівців;
  • Розширити програми бронювання працівників УЗ.

Також Семерунь повідомив, що профспілка уклала Меморандум про співпрацю з Київським міським центром зайнятості. У планах — розширити співпрацю на інші регіони та залучити державу до підтримки системи професійної підготовки кадрів для залізничної галузі.

“Лише системний підхід і стабільне фінансування дозволять втримати залізницю в боєздатному стані,” — підсумував Семерунь.

2025-06-21