Державний концерн “Укрзалізниця” є одним із найбільших підприємств нашої країни, тут працює близько 187 тисяч співробітників. Навіть у гарні часи рівень зарплати українських залізничників був невисокий, але з початком війни – у лютому 2022 року ситуація сильно погіршилася. Проте останнім часом керівництво УЗ поступово повертає премії та доплати, за підсумками липня 2024 року середній рівень зарплати на підприємстві склав 20 467 гривень (до відрахування податків та зборів).
Цікаво, що у 2024 році “Укрзалізниця” припинила публікувати статистику щодо середньої зарплати на підприємстві, останнім місяцем за підсумками якого ця інформація оприлюднювалася став все той же липень. Із чим пов’язана відмова УЗ публікувати дані по середній зарплаті – невідомо, ані директорат, ані профспілка таке рішення ніяк не коментували.
Варто зазначити, що за три роки “Укрзалізниця” лише двічі підвищувала зарплату – 01.07.2023 року та 01.04.2024 року залізничники отримали підвищення у розмірі 10% – загалом – 20%. Це вдвічі менше ніж офіційна інфляція.
Такий стан справ призвів до того, що зарплати на “Укрзалізниці” стали на 10-20% нижчими ніж в цілому по Україні.
Така ситуація призвела до суттєвого кадрового дефіциту, особливо це стосується робітничих посад.
За словами голови профспілки залізничників та транспортних будівельників України, Олексія Семеруня, АТ «Укрзалізниця» через війну вже гостро відчуває брак фахівців критично важливих професій для організації перевезень. Критичним показником загальної чисельності співробітників по відношенню до нормативної чисельності є 80% – це та кількість працівників, без допомоги яких залізниця не зможе працювати і забезпечувати безпеку руху повною мірою.
Станом на 2024 рік, робітничі посади укомплектовані приблизно на 76%. До них належать колійники, зв’язківці, локомотивники, енергетики, обхідники вагонів, руховики тощо.
На думку профспілкового лідера, це спричиняє зростання напруженості праці наявного персоналу та в подальшому може призвести до порушення технології ремонту та технічного обслуговування рухомого складу, і, як наслідок, загрожує безпеці руху, що неприпустимо.
Якщо ситуація в галузі не зміниться, вже в найближчі роки працювати в УЗ буде банально нікому, залізничники-чоловіки зізнаються, що багатьох з них від звільнення стримує бронювання, але що буде з кадрами на УЗ після того як війна скінчиться – невідомо.
Перспективи УЗ на 2025 рік туманні, єдиним варіантом покращити фінансову ситуацію на підприємстві є підвищення тарифів на вантажні перевезення (на 37%), але наразі невідомо, чи дасть згоду на Уряд, адже чергове підвищення вартості транспортних послуг залізниці може стати критичним для металургійних та аграрних підприємств.
Спасибо!
Теперь редакторы в курсе.