“Тарифна гра”: хто реально заплатить за підтримку “Укрзалізниці” — держава чи бізнес?

“Укрзалізниця” пропонує підвищити тарифи на вантажні перевезення на 37% через зниження обсягів на 12% і борги понад 60 млрд грн. Бізнес і депутати закликають шукати баланс: підвищувати тарифи селективно та паралельно з реформою галузі. 

Фінансовий стан “Укрзалізниці”

“Укрзалізниця” (УЗ) попереджає, що без підвищення тарифів на вантажоперевезення може зіткнутися з фінансовою кризою вже восени 2025 року. Обсяг перевезень за перше півріччя впав майже на 12%, а борги компанії перевищили 60 млрд грн.

Голова правління УЗ Олександр Перцовський повідомив, що обсяги вантажів становлять лише 50–52% від довоєнного рівня, що серйозно впливає на здатність залізниці функціонувати. У 2025 році експорт упав на 13,5%, внутрішні перевезення — на 11,7%, тоді як імпорт зріс на 5,4%.

Це особливо стосується перевезень вугілля (-27,5%) і зерна (-32,5%), які є ключовими для логістики країни.

Тарифні пропозиції та аргументи

УЗ пропонує підвищити вантажні тарифи на 37 %, заявляючи, що частина виручки піде на підтримку оборони та відновлення інфраструктури. При цьому пасажирські перевезення залишаються збитковими і дотуються коштом вантажних доходів.

Реакція бізнесу та експертів

Експерти, зокрема Андрій Прохорченко з УкрДУЗТ, радять зменшити темпи підвищення: на 25–30 % для збиткових категорій, та не більше 5–7 % для прибуткових.

Аграрії попереджають, що різке підвищення тарифів ставить під загрозу рентабельність агровиробництва — зростуть логістичні витрати, що особливо вплине на бізнес у прифронтових регіонах.

Депутат Олександр Гайду (монобільшість) додає, що тариф може зрости з $18–20 до $25–27 за тонну, що критично відобразиться на малому бізнесі.

Юлія Клименко (“Голос”) підтримує фінансову підтримку УЗ, але лише за умови масштабних реформ: боротьба з корупцією, оновлення кадрів, введення конкурентного ринку та прийняття європейської моделі закону про залізницю.

Депутат Ростислав Тістик підкреслює, що УЗ сильно постраждала: 11 тис. об’єктів інфраструктури знищені на 21 млрд грн, але потреба в модернізації залишається, та різке підвищення тарифів може відштовхнути клієнтів.

Системне питання галузі

Лінійне підвищення тарифів дієво тільки як тимчасовий захід. Реформа галузі — ключ до стабільності: прозорий фінансовий менеджмент, модернізація інфраструктури, розвиток ринкового середовища для послуг залізничних перевезень.

2025-08-18