Наглядова рада АТ «Укрзалізниця» погодила ініціативу індексації вантажних залізничних тарифів, що призведе до їх росту на 37%. Цей крок серйозно вдарить по українській промисловості, яка неодноразово закликала держкомпанію не вдаватися до таких рішень, – впевнені експерти.
Як повідомляє прес-служба УЗ, 5 грудня, ці пропозиції були затверджені правлінням УЗ. Задля того, аби підвищення тарифів схвалив Уряд потрібна ухвала Тарифної ради при міністерстві розвитку громад та територій.
Цікаво, що востаннє «Укрзалізниця» підвищувала вантажні тарифи більше двох років тому – в червні 2022 року. Тоді тарифи підвищили дуже суттєво – вартість перевезення вугілля, руди та вапняку зросла аж на 140%, зерна – на 96%, металу – на 70%. Тоді підвищення залізничних тарифів стало великою несподіванкою для бізнесу, адже з представниками великого бізнесу такий крок не обговорювали.
На цей раз УЗ пропонує індексацію тарифів у 37%, пояснюючи це тим, що з моменту останнього перегляду тарифів на вантажні перевезення, ціни на електроенергію виросли на 166%, дизель — на 110%, запчастини для тепловозів — на 217%, запчастини для електровозів — на 22%, підшипники — на 37%, колеса суцільнокатані — на 20%, тощо.
Зауважимо, що українська бізнес-спільнота послідовно виступала проти будь-якої форми підвищення тарифів (індексації, уніфікації, гармонізації тощо). На думку експертів, такі кроки серйозно вдарять по промисловості, яка, окрім дорогої логістики, наразі має інші вагомі проблеми, спричинені війною (вартість ціни на електроенергію, перебої з електропостачанням тощо), та позначиться на вантажах ГМК, економіці меткомбінатів та конкурентоспроможності вітчизняного промислового сектору.
Збільшення тарифів на вантажоперевезення «Укрзалізниці», зокрема, призведе до різкого зростання логістичних витрат феросплавних підприємств і припинення виробництва на підприємствах, які тільки з травня відновили свою роботу. Через припинення внутрішнього виробництва збільшиться імпорт цієї продукції й відтік валюти з країни.
В УЗ в свою чергу вважають, що діючі тарифи низькі і позбавляють компанію можливостей достатньою мірою виконувати ремонти інфраструктури та рухомого складу, індексувати заробітні плати залізничникам, з яких понад 10 тисяч захищають Україну в лавах ЗСУ, та виконувати соціальні зобов’язання перед ними.
Коментуючи ситуацію в галузі голова наглядової ради АТ «Укрзалізниця» Гепард Хафер зазначив: «Індексація тарифів на вантажні перевезення є життєво необхідною, щоб українська залізниця могла стало функціонувати та дотримуватись стандартів безпеки. Рівень індексації тарифів було розраховано мінімально достатній для того, щоб фінансувались операційні видатки, проводились критично необхідні ремонти інфраструктури».
Індексація дозволить на мінімально необхідному рівні фінансувати ремонт рухомого складу та інфраструктури. В іншому випаду постануть суттєві ризики для безперервності безпечної роботи критичної інфраструктури держави, – кажуть представники Укрзалізниці.
- Читайте також: Укрзалізниця увійшла у ТОП-50 найкращих роботодавців України
Генеральний директор групи «Метінвест» Юрій Риженков висловлював думку, що УЗ потрібна повноцінна реформа, а не чергове підняття тарифів, Він зауважив, що під час війни вантажні тарифи оператора зросли для металургів більше, ніж удвічі. Зараз логістика займає 40% собівартості продукції, тож чергове підвищення залізничного тарифу знизить її конкурентоздатність.
Олександр Каленков, президент ОП «Укрметалургпром», коментуючи ініціативу УЗ «гармонізувати» тарифи зазначав, що потрібно покращувати ефективність роботи монополіста. А з огляду на прибутковість «Укрзалізниці», слід розглянути можливість зниження тарифів на 15-20%. При стабільній роботі морського коридору це призведе до значного збільшення обсягів вантажоперевезень оператора, який буде залишатися прибутковим.
Спасибо!
Теперь редакторы в курсе.