Мадридський “Реал” став першим в історії футбольним клубом, доходи якого за сезон перевищили €1 млрд

Мадридський “Реал” став першим в історії футбольним клубом, доходи якого за сезон перевищили €1 млрд. Про це повідомляється у звіті Deloitte Football Money League. Ключовим фактором, який забезпечив мадридцям подолання знакової позначки, стали продаж квитків на матчі. Реконструкція стадіону Santiago Bernabeu, що практично завершилася, на тлі хороших виступів команди забезпечила «Реалу» подвоєння доходів за статтею matchday — вони досягли €248 млн.

Компанія Deloitte у четвер оприлюднила черговий рейтинг доходів провідних клубів світу – Deloitte Football Money League. У 28-й за рахунком версії дослідження (воно присвячене сезону-2023/24) повідомляється, що вперше в історії футбольний клуб зумів за сезон заробити понад €1 млрд. доходи якого склали €1,045 млрд. Автори дослідження звернули увагу на те, що «Манчестер Сіті», який посів друге місце, відстав майже на €293 млн. Це найбільший відрив «чемпіона» від «срібного призера».

Збереження «Реалом» лідерства в рейтингу передбачити було не складно з огляду на те, що в сезоні-2023/24 мадридці виграли чемпіонат Іспанії та Лігу чемпіонів. Але вражаючий відрив від «Манчестер Сіті» ставить питання про те, чим він зумовлений. У попередньому рейтингу доходи мадридців та манчестерців відрізнялися мало – €831,2 млн проти €825,9 млн.

На думку фахівців Deloitte, річ у тому, що “Реал” практично завершив реконструкцію стадіону Santiago Bernabeu і арена працює на повну місткість. Це забезпечило надходження за статтею matchday (витрати вболівальників на відвідування стадіону, включаючи спожиті ними додаткові послуги та товари) у розмірі €248 млн, що вдвічі більше, ніж за попередній звітний період. У «Реала» відмічено зростання доходів і за іншими статтями. Комерційні доходи (реалізація товарів з клубною символікою, здавання приміщень в оренду тощо) зросли з €403 млн до €482 млн. Надходження від реалізації медійних прав збільшилися з €306 млн до €316 млн. Але саме зростання за статтею matchday виявився найвищим. У результаті сумарне зростання доходів клубу склало вражаючі 26%.

Для порівняння: у «Манчестер Сіті» зростання доходів за рік склало 1%. Трохи кращими стали показники щодо комерційної діяльності, але загалом усе залишилося на колишньому рівні. В аналогічній ситуації знаходиться і ПСЖ, що займає в рейтингу третє місце. Доходи парижан становили €806 млн проти €802 млн роком раніше. На четвертому місці “Манчестер Юнайтед” – €771 млн (€746 млн), на п’ятому “Баварія” – €765 млн (€744 млн) і лише на шостому “Барселона”, яка раніше посідала четверте місце. Випадок каталонців є показовим. Він демонструє, наскільки важливою статтею став день. У «Барселони» триває реконструкція домашнього стадіону Camp Now, грає команда на резервній арені і змушена миритися з тим, що отримала від глядачів лише 103 млн євро проти 166 млн євро сезоном раніше. Це призвело до того, що їхні загальні доходи знизилися на 5%, до €760 млн (€800 млн сезоном раніше).

У звіті Deloitte зазначається, що саме стаття matchday стає головним фактором зростання доходів клубів. Команди, які потрапили до рейтингу, за звітний сезон за означеною статтею отримали понад €2,1 млрд (всього, враховуючи всі статті, вони зібрали €11,2 млрд), що на 11% більше, ніж у сезоні-2022/23, та на даний момент еквівалентно 18% усіх доходів, які отримують клуби. Якщо дивитися на усереднені показники, виходить, що основне джерело доходів — це все ж таки «комерція». Але це є нестабільний показник. У клубів великих міст, таких як Мадрид, він може бути високим за рахунок проведення на арені концертів. У команд рівня “Астон Вілли” (18-е місце в рейтингу), а Бірмінгем важко назвати центром культурного життя, “комерція” приносить на порядок менше – €43 млн проти €482 млн у лідера рейтингу.

Як би там не було, matchday – найшвидше зростаючий сегмент футбольної індустрії. Більше у відсотках було лише у сезоні-2014/15 (19% проти 18% нинішніх). Але потім почалося вибухове зростання надходжень від реалізації медійних прав, і на гроші вболівальників почали звертати менше уваги. Однак на тлі стагнації надходжень, що намітилася, від реалізації медійних прав уболівальники, що приходять на стадіон, стають все більш важливим фактором. Ще рік тому провідний партнер Deloitte Sports Business Group Тім Брідж зауважив, що надходження від реалізації медійних прав у команд, «схоже, досягли межі». Нагадаємо, що позаминулого року найбагатша ліга світу, англійська, уклала контракт, згідно з яким за чотирирічний цикл, що стартує в сезоні-2025/26, отримає від телекомпаній £6,7 млрд (€8,53 млрд). Приріст порівняно з нинішнім циклом становив лише 4%.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

2025-01-24