Володимир Омелян: компенсація збитків Укрзалізниці з бюджету – правильне рішення

Колишній міністр інфраструктури України Володимир Омелян заявив, що рішення про компенсацію збитків Укрзалізниці з державного бюджету є цілком виправданим і відповідає світовій практиці. 

За його словами, у більшості європейських країн пасажирські перевезення завжди дотуються державою, оскільки вони є соціально значущими, але водночас збитковими для самих перевізників.

«Це правильний крок, адже залізниця має забезпечувати доступні тарифи для населення та стабільне сполучення навіть у кризових умовах. Важливо лише, щоб компанія демонструвала прозорість, а наглядова рада працювала ефективно, уникаючи корупційних ризиків», – підкреслив Омелян.

Нагадаємо, що раніше Європейська бізнес асоціація (ЄБА) звернулася до уряду із закликом передбачити у держбюджеті-2026 кошти на субсидії для Укрзалізниці. Бізнес наголосив, що нинішня модель, коли збитки пасажирських перевезень перекриваються за рахунок вантажних, суперечить європейським практикам і негативно впливає на конкурентоспроможність економіки.

Таким чином, питання компенсацій для УЗ стає не лише соціальною, а й стратегічною необхідністю для збереження балансу між пасажирським та вантажним напрямками.

Що змінить фінансова підтримка держави Укрзалізниці

Державна фінансова підтримка «Укрзалізниці» може суттєво вплинути на стабільність компанії та розвиток транспортної інфраструктури в Україні. Ось ключові зміни, які варто очікувати:

1. Зменшення боргового тиску

«Укрзалізниця» має значні боргові зобов’язання, зокрема за єврооблігаціями та кредитами. Державна допомога дозволить компанії уникнути дефолту, знизити фінансове навантаження й відновити кредитну довіру інвесторів.

2. Покращення інвестиційних можливостей

Додаткове фінансування з боку держави підвищить стійкість «Укрзалізниці» і зробить її привабливішою для міжнародних фінансових партнерів. Це може відкрити шлях для спільних інфраструктурних проєктів із ЄС, ЄБРР та Світовим банком.

3. Стабільність перевезень

Компанія виконує критично важливу функцію в умовах війни – перевозить військові вантажі, гуманітарну допомогу та пасажирів. Державна підтримка гарантує безперервність цих перевезень навіть у складних умовах.

4. Модернізація рухомого складу та інфраструктури

Частину коштів можна буде спрямувати на оновлення вагонів і локомотивів, ремонт колій та підвищення енергоефективності. Це важливо як для внутрішніх перевезень, так і для розвитку логістичних коридорів до ЄС.

5. Соціальна функція

«Укрзалізниця» часто утримує низькі тарифи на пасажирські перевезення, що не покривають витрати. Державна підтримка дозволить зберегти доступні ціни для населення й уникнути різкого подорожчання квитків.

6. Підготовка до післявоєнного відновлення

Залізниця є ключем до відбудови економіки після війни. Державні інвестиції зараз – це база для розвитку логістики, збільшення експорту та інтеграції у європейську транспортну систему.

📌 Висновок: фінансова підтримка держави допоможе «Укрзалізниці» вистояти у воєнних умовах, стабілізувати фінансову ситуацію та стати драйвером економічного відновлення України.

 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

2025-08-17