Голова правління Укрзалізниці Євген Лященко дав інтерв’ю виданню «NV» в якому розповів про боротьбу із корупцією та трансформацію системи закупівель, що дозволило компанії створити резерв пального на 2 місяці.
За словами голови залізничного концерну, у закупівлях дизельного пального в багато років працювала особлива схема корупції.
«Проблема була в тому, що ми завжди мали періоди з дефіцитом пального. У 2021 році була так звана рамка — чітко визначений перелік постачальників, які заходили через систему Прозорро. Перелік вже не можна було розширити. Вони починали маніпулювати з цінами, з замовленнями. Хотіли — давали пальне, хотіли — не давали. Коли ми тільки-тільки зайшли на УЗ у вересні-жовтні 2021 року, ми ледь не зупинилися. Тому що на залізниці залишки дизеля було на одну-дві доби. І в квітні-травні 2022 року в нас залишки були десь максимум на п’ять діб. Зараз маємо запас більше 60 днів», — розповів Лященко.
За словами голови УЗ, станом на сьогоднішній день, увесь обсяг постачання дизельного пального для безперебійної роботи залізничної галузі забезпечують прямі контракти з іноземними виробниками.
Читайте також: Євген Лященко: «2023 рік «Укрзалізниця» закінчить прибутковою компанією»
«Саме завдяки контракту з Orlen та ExxonMobile ми першими в Україні почали привозити дизель через північні шляхи, а не через Констанцу. Коли наприкінці 2022 року з’явилися чутки, що Європа не зможе забезпечити нафтопродуктами себе та Україну, коли ми отримали рекомендації від Мінекономіки мати якісь залишки, то закупили додаткові 2 танкери в Exxon. Зберігали дизель у Клайпеді, щоб це було безпечно й мати резерв. Ми досі споживаємо ці залишки, бо найгірші прогнози не збулися. Але з погляду ризик-менеджменту ми свої потреби повністю забезпечили. І зараз продовжуємо працювати тільки з кінцевими виробниками, бо вони прозорі та дають найкращу ціну», — додав очільник Укрзалізниці.
Відповідаючи на запитання про боротьбу з корупцією в закупівлях, Лященко розповів, що основний акцент робиться на найбільш ціннісній групі товарів, завдяки яким Укрзалізниця може заощадити більше грошей, мова йде про електроенергію, дизельне пальне і газ, які сумарно займали більше 70% у загальній структурі закупівель.
«Укласти прямі контракти з виробниками за позиціями, де існують найбільші корупційні ризики, в першу чергу на постачання електроенергії, — це було моє першочергове завдання, яке ставив особисто міністр Олександр Кубраков влітку 2021 року», — резюмував Євген Лященко.
Нагадаємо, з 1 липня 2023 року на Укрзалізниці на 10 відсотків зростуть оклади та тарифи.
Спасибо!
Теперь редакторы в курсе.