США не хочуть платити за транзит через Суец

Президент Дональд Трамп вимагав, щоб військовим та комерційним судам США дозволили безкоштовно проходити через Суецький канал. Каїр поки що не дав згоди на те, щоб американські кораблі мали такі пільги. Але ситуація навколо іншого стратегічно важливого шляху — Панамського каналу — вказує на те, що до Єгипту можуть бути застосовані заходи тиску, якщо він відмовиться вдатися до поступок.

Про необхідність дозволити торговому та військовому флоту США безмитний прохід через Суецький канал Дональд Трамп, який контролює Єгипет, заявив 27 квітня в соцмережі Truth Social. І заодно нагадав тезу, що вже звучала, про те, що для американських судів не повинно бути митних бар’єрів і при проході через Панамський канал, що з’єднує Атлантичний і Тихий океани.

“Ці канали не існували б без Сполучених Штатів Америки”, – зазначив американський лідер. Пан Трамп заявив, що держсекретар Марко Рубіо вже отримав доручення “негайно розібратися з цією ситуацією”.

Питання про Суецький канал виник у публічній риториці президента США вперше.

Проте, за даними видання «Аль-Арабі аль-Джадід», тему вільного проходу американських військових та комерційних судів через нього було піднято ще під час телефонної розмови, яка відбулася між паном Трампом та його єгипетським колегою 1 квітня. Абдель Фаттах ас-Сісі під час цієї бесіди ідею безмитного руху через Суец не підтримав, запропонувавши американському колезі натомість зайнятися стабілізацією судноплавства в Червоному морі, яке з 2023 року було порушено через активність єменського руху «Ансар Аллах» (хусіти).

До того моменту, як хусити почали атакувати судна, що проходять поблизу Аравійського півострова, на Суецький канал припадало приблизно 12% світової морської торгівлі. Після того, як у 2023 році єменський рух став блокувати міжнародне судноплавство, щоб підтримати угруповання «Хамас» у секторі Газа, трафік через морський шлях, що з’єднує Середземне море з Червоним, знизився на 85%. І через те, що судноплавні компанії з метою безпеки стали будувати більш довгий маршрут, уникаючи Червоного моря, Каїр щомісяця втрачає майже $800 млн.

У зв’язку з цим ідея пана Трампа виглядає як черговий виклик і так крихкому економічному становищу північноафриканського союзника США.

«Я не знаю, на якій підставі президент Трамп вимагає, щоб американським судам, як комерційним, так і військовим, було дозволено вільно проходити через Суецький канал, – заявив єгипетський депутат Мустафа Бакрі. – На мою думку, причина лише одна – це американська політика цькування та спроба шантажу суверенних держав. Це відкритий акт крадіжки та оподаткування данини незалежної країни-члена ООН».

Пан Бакрі наголосив, що навіть розпочата в ніч на 15 березня операція США проти хуситів має на меті не стабілізувати Ємен чи світове судноплавство. «Справжня мета — мілітаризація Червоного моря та встановлення контролю над ним, панування над Баб-ель-Мандебською протокою. І тепер Трамп це підтверджує», – резюмував законодавець.

З моменту вступу на посаду 20 січня пан Трамп активно виступав за безперешкодний доступ США до Панамського каналу і навіть доручив Пентагону підготувати військові сценарії для того, щоб досягти цієї мети у разі потреби. Головним мотивом американського лідера стала боротьба проти домінування Китаю в секторі морських перевезень, яке, на думку Білого дому, завдає шкоди американським інтересам. Як результат, 4 березня гонконгська компанія CK Hutchison погодилася продати американським інвесторам свою частку в портах по обидва боки Панамського каналу.

Щодо заяв пана Трампа Суєцьким каналом, то вони теж звучать у «китайському» контексті. Китай та Єгипет розпочали в середині цього місяця масштабні військово-повітряні навчання під назвою «Орли цивілізації-2025».

Це перші спільні військові маневри двох держав у повітрі, які, як зазначали представники єгипетських збройних сил, проводяться для «обміну досвідом та підвищення кваліфікації».

Інше питання, чи вистачить у Каїра ресурсів, щоб устояти під можливим тиском Вашингтона. Щороку США направляють Єгипту приблизно $1,5 млрд допомоги, значна частина якої припадає на програму іноземного військового фінансування (FMF), свідчать підрахунки дослідницької служби Конгресу. Заморозка навіть частини цих засобів може болісно позначитися на становищі північноафриканської держави.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

2025-04-29