АТ «Укрзалізниця» переживає один із найважчих кадрових періодів у своїй новітній історії. Причинами масового відтоку працівників стали недостатній рівень заробітної плати, масова мобілізація та зменшення соціальних гарантій. Про це в інтерв’ю заявив голова Профспілки залізничників і транспортних будівельників України Олексій Семерунь.
Кадровий дефіцит загрожує стабільності перевезень
За даними профспілки, чисельність персоналу АТ «Укрзалізниця» зменшилася з 2021 року на понад 45 тисяч осіб. У 2024 році рівень укомплектованості на ключових робітничих посадах становив лише 76%, тоді як нормою вважається не менше 90%. Найгостріша нестача кадрів спостерігається серед колійників, електромонтерів, енергетиків, зв’язківців, локомотивників, оглядачів вагонів та диспетчерів.
“Вакансії залишаються незаповненими роками. Є випадки, коли підприємства не можуть знайти потрібного фахівця впродовж кількох років, що створює реальні ризики для безпеки перевезень,” — наголошує Семерунь.
Мобілізація: 12 тисяч залізничників у лавах ЗСУ
На кадрову ситуацію суттєво вплинула повномасштабна війна. Близько 12 тисяч працівників компанії мобілізовано, з них понад 600 загинули, а близько 2000 зазнали поранень. Хоча з червня 2024 року затверджена норма, яка дозволяє бронювати до 80% працівників, Семерунь наполягає: цього замало, аби гарантувати сталу роботу критичної інфраструктури.
Зарплата не мотивує: мінімум на рівні прожиткового
Середня зарплата по УЗ у червні 2024 року становила 19 899 грн. Але ця цифра не відображає реальної ситуації, підкреслює Семерунь. Більше 10 тисяч залізничників отримують мінімальну зарплату.
Станом на червень 2024 року:
- Машиністи: ≈ 26 тис. грн
- Диспетчери поїзні: ≈ 23 тис. грн
- Сигналісти: ≈ 13 тис. грн
- Чергові по станціях: ≈ 18 тис. грн
- Монтери колії: ≈ 20 тис. грн
Семерунь також підкреслив, що лише 40% зарплати — це тарифна складова. Усе інше — надбавки, які не гарантуються і можуть зникати за рішенням керівництва.
Варто зазначити, що профспілка залізничників припинила публікувати статистику щодо середньої зарплати в “Укрзалізниці”, останнім місцяем за підсумками якого оприлюднювалися цифри став липень 2024 року.
- Читайте також: “Укрзалізниця” зменшила розмір премії з 15 до 10% та не може виплатити “оздоровчі” за 2022 рік
Соцгарантії під загрозою
З 1 липня 2024 року правління компанії призупинило дію пунктів колдоговорів щодо виплати матеріальної допомоги на оздоровлення. Це погіршило соціальну ситуацію серед працівників. Раніше вже були скасовані й інші соціальні виплати, які частково вдалося поновити лише після тиску профспілки.
“Неможливо вибудовувати імідж соціально відповідального роботодавця, одночасно скорочуючи соціальні гарантії. Це демотивує не лише нових працівників, а й тих, хто десятиліттями працює в галузі,” — пояснює Семерунь.
Що потрібно змінити: пропозиції профспілки
Профспілка пропонує:
- Підвищити тарифну складову зарплати мінімум до 60% загального доходу;
- Відновити дію всіх пунктів колективних договорів;
- Створити довгострокові програми стажування та працевлаштування молодих фахівців;
- Розширити програми бронювання працівників УЗ.
Також Семерунь повідомив, що профспілка уклала Меморандум про співпрацю з Київським міським центром зайнятості. У планах — розширити співпрацю на інші регіони та залучити державу до підтримки системи професійної підготовки кадрів для залізничної галузі.
“Лише системний підхід і стабільне фінансування дозволять втримати залізницю в боєздатному стані,” — підсумував Семерунь.





