Євросоюз готує правові підстави зупиняти танкери «тіньового флоту» Росії — що відомо

Європейський Союз працює над юридичним механізмом, який дозволить зупиняти в Балтійському морі танкери так званого «тіньового флоту» Росії. Про це у Telegram повідомив керівник Офісу президента Андрій Єрмак — ідея спирається на положення міжнародного морського права, зокрема статтю 110 Конвенції ООН з морського права (UNCLOS), що дає підстави для огляду та затримання суден без прапора. 

Що саме пропонують у Брюсселі

За інформацією Єрмака, новий пакет санкцій (його вже називають 19‑м) має доповнити «чорний список» ще приблизно 120 танкерів, тож у переліку опиняться близько 568 суден. Частина цих кораблів формально уникає заходів у порти ЄС, але продовжує курсувати Балтійським морем, використовуючи його для транзиту енергоресурсів.

«Наші минулорічні санкційні пропозиції можуть трансформуватися в рішення», — написав Єрмак, наголосивши, що використання механізмів міжнародного права та готовність країн НАТО забезпечувати їх виконання дає потужний сигнал Кремлю.

На чому ґрунтується юридична ініціатива

Стаття 110 UNCLOS передбачає право держави зупиняти та оглядати судна без прапора або підозрілі судна в її прилеглих водах. У застосуванні до «тіньового флоту» це означає, що ЄС та його партнери зможуть формально обґрунтувати вимогу зупиняти такі танкери для перевірки вантажу та документів.

Експерти попереджають, що реалізація вимагатиме тісної координації між прибережними державами, флотом, прикордонними службами і, за потреби, — військово‑морськими силами НАТО.

Чому це важливо

«Тіньовий флот» став ключовим інструментом обходу санкцій: за оцінками, близько 17% світового парку танкерів задіяно в таких схемах, а кількість суден зросла за рік на десятки відсотків. Водночас у серпні 2025 року танкери під санкціями перевезли понад 40% морської нафти РФ — це підкреслює економічну значущість проблеми.

Зупинка і перевірка танкерів може утруднити маршрути обходу санкцій, ускладнити переписку власності суден, виявити підроблені документи або фальшиві страхові поліси — і таким чином посилити тиск на російську експортну логістику.

Можливі складнощі та ризики

Операції потребуватимуть практичних рішень: як і хто фізично проводитиме огляд, які підстави для затримання, як уникнути дипломатичних інцидентів при атаці на судно під нейтральним прапором. Також залишається ризик юридичних позовів зі сторони власників суден та третіх країн.

Висновок

Перетворення санкційних ініціатив у практичні процедури може суттєво ускладнити роботу «тіньового флоту», але для цього ЄС потрібна чітка правова база, оперативна координація з морськими державами та політична воля партнерів. Якщо ініціатива буде прийнята й ефективно реалізована, це стане додатковим важелем тиску на механізми обходу санкцій і на експортні канали РФ.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

2025-10-05