Макс Ферстаппен переміг у Бразилії та майже переміг у чемпіонаті світу

ferstapen

Макс Ферстаппен здобув несподівану, красиву, просто чудову, можливо, найяскравішу в кар’єрі перемогу. У неділю голландець став переможцем Гран-прі Сан-Паулу, який пройшов під зливою. Адже стартував лідер Red Bull лише з 17-го місця. Суперник голландця у боротьбі за титул Ландо Норріс із McLaren, який починав першим, на фініші був лише шостим. Все це фактично поховало інтригу у першості. Адже відрив Ферстаппена разом збільшився до 62 очок. Теоретично свій четвертий титул він може оформити вже через три тижні в самому, напевно, придатному для святкового божевілля місті Лас-Вегасі.

Гран-прі Сан-Паулу, найімовірніше, став ключовим етапом усього чемпіонату світу 2024 року для двох найсильніших гонщиків сезону – Макса Ферстаппена та Ландо Норріса. Ось тільки якщо перший після фінішу кричав у мікрофон: Це просто чудово! — а невдовзі вже купався в привітаннях команди Red Bull, та й взагалі сяяв, наче юніор, який уперше в житті чогось досяг, то другий нічого не говорив. Адже весь хід бразильського етапу однозначно штовхав до думки, що все буде навпаки.

Що це Норріс тріумфуватиме, а Ферстаппен — у кращому разі філософськи міркувати про те, що всяке буває і нічого ще не вирішено.

Адже вирішувалося в Бразилії багато. До гонки Ферстаппен та Норріс підійшли у ситуації, коли їх поділяло 47 очок. Начебто досить багато. Однак з урахуванням того, що Ферстаппен не вигравав протягом десяти етапів, і того, що Норріс, що має помітно швидшу машину, нехай не тими темпами, якими йому б хотілося, але все ж таки відгризав від відставання від лідера шматок за шматком, голландцю було достатньо лише один раз допустити грубу осічку, щоб віддати всі козирі супернику. І в Сан-Паулу, здавалося, цей момент настав.

У Ферстаппена все пішло навперейми з самого початку. Команда вирішила замінити на його машині силову установку, а оскільки ліміт на такі заміни Red Bull вже давно перевищив, голландцю заздалегідь виписали штраф у п’ять місць на стартовому полі. У суботньому спринті, який виграв Норріс (його партнер по команді Оскар Піастрі з боксів просто пропустив його вперед), Ферстаппен намагався частково мінімізувати втрати, став третім, але за порушення правил знову отримав штраф і відкотився на четверте місце (нагадаємо, що на попередньому етапі у Мексиці Ферстаппену виписали два штрафи по 10 секунд).

Ну а справжнє лихо трапилося у кваліфікації. Ленс Стролл (Aston Martin) під завісу другого сегмента розбив машину, стюарти вивісили червоні прапори та позбавили Ферстаппена шансу потрапити навіть у третій сегмент.

У підсумку він задовольнявся 12-м місцем, а з урахуванням вищезгаданого штрафу взагалі змушений був стартувати з 17-ї позиції. Норріс при цьому стояв на старті першим. Тобто ось вона, розстановка із серії «помаранчеві починають і виграють».

Так, у «Формулі-1» бувало, що гонщик, який починав із хвоста пелотона, у результаті приїжджав першим. Той же Ферстаппен проробляв такий трюк у 2022 році в Бельгії, де переміг, незважаючи на те, що стартував лише 12-м. А ще були тріумфи Міхаеля Шумахера та Джекі Стюарта. Перший 1995-го в тій же Бельгії конвертував у перемогу старт з 16-го місця, другий 1973-го переміг у ПАР, почавши також з 16-ї позиції. 2005-го Кімі Райкконен вигравав з 17-го місця (Японія), а Рубенс Баррікелло — 2000-го з 18-го (Німеччина). Зрештою, рекорд усіх часів належить Джону Вотсону. Британець 1983-го до США розпочав гонку з 22-го місця, а приїхав першим. Але, мабуть, такі грандіозні камбеки надзвичайно рідкісні, і припустити, що Ферстаппену вдасться його провернути, було неможливо.

Але він провернув. Що в цьому грандіозному успіху було первинне — його найвищий рівень як гонщика чи збіг обставин — питання, можливо, дискусійне. Ті, кому Ферстаппен імпонує, безумовно, дотримуватимуться першого варіанту.

Ну і справді, вже на старті голландець відіграв кілька позицій, а потім під зливою (вміння ганяти в таку погоду і відрізняє справжнього майстра) здійснював обгін за обгоном. Це був надзвичайно яскравий виступ.

Ті, хто Ферстаппена недолюблює, а таких теж у достатку, неодмінно вкажуть на те, що йому пощастило. Заперечувати, що фортуна після всіх своїх примх повернулася до Ферстаппена обличчям, важко. Адже як вчасно для Ферстаппена Франко Колапінто розбив свій Williams та спровокував появу червоних прапорів. Норріс, що вже побував на той момент у боксах, тоді запитав у своєї команди: «Виходить, ті, хто ще не заїжджав, тепер отримають безкоштовний піт-стоп?» Він чудово знав відповідь на це запитання, але все одно запитав. «Отримають»,— відповіли йому. Серед тих, хто отримав перевагу, виявився і Ферстаппен.

Може, в Red Bull чекали цих червоних прапорів, що в дощовій гонці розумно, може взагалі, чим чорт не жартує, мали намір їхати без піт-стопів (у дощ правилами це допускається), але, як би не було, після рестарту заїзду Ферстаппен виявився другим, за Естебаном Оконом і попереду П’єра Гаслі (гонщики Alpin і самі не зрозуміли, як опинилися на чолі пелотона, і ще більше здивувалися, що зуміли там залишитися до кінця гонки: Вікон і Гаслі посіли друге і третє місця). Ну а Норріс застряг на п’ятому місці. Трохи згодом у стіну відлетів Карлос Сайнс. Знову з’явилася машина безпеки, знов рестарт з ходу, і цього разу Ферстаппен Окона обійшов. І більше його ніхто не бачив, бо, отримавши простір, голландець просто полетів уперед, штампуючи одне найшвидше коло за іншим.

Ну а Норріс якимось дивом не вибув із гонки сам, відкотився на сьоме місце, піднявся на шосте за рахунок того, що Піастрі знову за наказом команди пропустив його вперед.

І, власне, більше нічим він у цій гонці не запам’ятався. І, зрозуміло, він має привід скаржитися на невдачу — якщо не фактичний, то емоційний. І можна нарікати на правило, що допускає зміну гуми під червоними прапорами, що він із захопленням і робив, стверджуючи, що всім це правило не подобається, але його все одно не скасовують. Але в першу чергу йому треба все-таки навчитися хоча б стартувати. Для гонщика, який претендує на титул, це все ж таки важливе вміння. Адже якби Норріс знову не прогав поул і не віддав лідерство Расселу, то, швидше за все, саме він і виграв би цю гонку. Тобто підібрався б ще ближче до Ферстаппену. Ну а так у голландця тепер утворився відрив у 62 очки. І це лише за три гонки до фінішу.

На коні залишається лише 86 очок. І якщо за три тижні у Лас-Вегасі Ферстаппену вдасться зробити так, що від його переваги збережеться не менше 60 очок, він достроково оформить четвертий у своїй кар’єрі чемпіонський титул. Сценарій не найімовірніший, реалізований, тільки якщо сам Ферстаппен виграє, а Норріс не підніметься вище за дев’яте місце, але цілком можливий.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

2024-11-04