“Укрзалізниця” зменшила розмір премії з 15 до 10% та не може виплатити “оздоровчі” за 2022 рік

ukrzaliznica

У 2025 році ситуація з трудовими правами, оплатою праці та преміюванням в АТ “Укрзалізниця” залишається напруженою. Попри фіксацію численних порушень ще у 2024 році, зміни, на які сподівалися працівники, майже не відбулися. Більше того, в поточному році спостерігається зменшення розміру премій, а переважна більшість українських залізничників не отримала матеріальну допомогу на оздоровлення навіть за 2022 рік.  

Виплата метаріальної допомоги на оздоровлення

У червні–липні 2024 року правління АТ «Укрзалізниця» ухвалило рішення відновити виплату оздоровчих, які було припинено після початку повномасштабного вторгнення в 2022 році.

З 1 липня 2024 року вводиться єдиний підхід: матеріальна допомога на оздоровлення складає 30 % від посадового окладу або місячної тарифної ставки, таке рішення стало грубим порушенням Колективного договору та Галузевоі угоди.

В УЗ обіцяли, що оздоровчі за 2022 і 2023 роки нарахують у 100 % обсязі, згідно з колективними договорами УЗ, навіть тим, хто вже звільнився.

Реальна ситуація дещо відрізняється від обіцянок керівництва УЗ, станом на червень 2025 року, переважна більшість залізничників не отримали оздоровчих за 2022 рік. За період 202-2024 років наразі ніхто навіть не згадує.

Хронічний кадровий дефіцит

У більшості підрозділів АТ “Укрзалізниця” штат укомплектований менш ніж на 90%. Працівники масово звільняються, і основною причиною цього профспілка називає низьку заробітну плату. Попри обіцянки переглянути тарифні ставки, реальних кроків зроблено не було.

Наднормова робота стала нормою

Через нестачу кадрів понад 7,7 тис. працівників щомісяця працюють понаднормово — по 24 години кожен. Так наприклад, за п’ять місяців 2024 року працівники виконали понад 120 годин понаднормової роботи — річну граничну норму для мирного часу. Крім того, за той самий період було відпрацьовано понад 61,6 тис. годин у вихідні дні. У середньому 556 осіб працювали у вихідні по 22 години щомісяця. Це вказує на системне перевантаження персоналу. У 2025 році нічого не змінилося, залізничники вимушені працювати понаднормово і головна причина тому – катастрофічний брак персоналу, особливо це стосується робітничих спеціальностей.

Преміювання у 2025 році

Хоча премії на УЗ теоретично залежать від показників роботи, на практиці їхній розмір ніколи не перевищував 15% і часто не має стосунку до фактичної ефективності працівників.  У 2025 році ситуація погіршилася, залізничники все частіше пишуть у соцмережах про те, що премії зменшилися з 15 до 10%.

Гостродефіцитні спеціальності: проблеми з оцінюванням ефективності

Один із ключових показників — “Неперевищення деповського відсотку несправних локомотивів” — практично не виконується в більшості депо. Профспілка пропонує переглянути цей індикатор, поділивши його на окремі критерії для тепловозів і електровозів по 5% кожен. Пропозиції були направлені до відповідних департаментів, але реакції з боку керівництва досі не зафіксовано.

Надбавки та доплати: обмеження замість стимулювання

Профспілка залізничників наголошує на необхідності посилення стимулювання через доплати та надбавки:

За професійну майстерність;

За виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників.

Попри це, у багатьох філіях доплати обмежуються 20–40% посадового окладу, хоча колективний договір передбачає мінімум 50%. Надбавки за звання “майстер 1-го” та “2-го класу” погоджують вибірково, що демотивує фахівців.

Чи буде зміна в політиці оплати праці у 2025 році?

Попри фіксацію численних порушень та формальні подання профспілок, керівництво АТ “Укрзалізниця” у 2025 році поки не продемонструвало готовності до системних змін. Профспілка обмежується збором інформації без реальних кроків щодо підвищення заробітної плати чи умов праці.

Працівники підприємства сподіваються, що тиск з боку ЗМІ та громадськості змусить УЗ змінити підхід до оплати праці та припинити порушення трудового законодавства.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

2025-06-15