РФ різко збільшить експорт нафти у листопаді

neft_tanker

Росія може різко збільшити експорт нафти листопаді і натомість високих цін. За прогнозами аналітичної компанії Kpler, морські відвантаження російської нафти можуть зрости на 200 тис. барелів на добу щодо жовтня, досягнувши рекордних значень із травня цього року. Компанії змушені перенаправляти нафту на експорт через ремонти на НПЗ. З літа Росія проводить політику обмеження експорту нафти (тоді як її союзник з ОПЕК+ Саудівська Аравія скорочує видобуток), але, на думку експертів, лише з грудня морські постачання нафти почнуть істотно знижуватися. 

РФ може збільшити морський експорт нафти в листопаді до 3,6-3,7 млн барелів на добу (б/д) – максимального рівня з травня 2023 року, прогнозує Kpler. Станом на жовтень аналітична компанія очікує, що морські постачання нафти за кордон становитимуть 3,5 млн б/д проти 3,45 млн б/д у вересні. Зростання морського експорту в жовтні пояснюється збільшенням навантаження по трубопровідній системі ВСТО в порт Козьміно, тоді як у середині вересня вона знизилася через ремонти на трубопроводі, а також збільшенням постачання Urals з портів європейської частини РФ, які вперше з травня перевищили рівень 2 млн б /с.

РФ почала різко скорочувати морський експорт влітку, сподіваючись, що в сукупності з домовленостями з Саудівською Аравією про зниження видобутку це спонукає нафтові котирування і скоротить санкційні дисконти на російську нафту. Так, РФ пообіцяла у серпні скоротити експорт на 500 тис. б/д, а Саудівська Аравія пішла на обмеження видобутку на 1 млн б/д до кінця року. Морський експорт російської нафти в липні знизився до мінімальних 3,1 млн б/д, а в серпні становив близько 3,2 млн б/д. З вересня російські нафтокомпанії почали відновлювати нафтовий експорт, при цьому уряд пообіцяв зберегти його зниження у розмірі 300 тис. б/д до кінця року щодо початкових експортних графіків.

За даними ЗМІ, за 25 днів жовтня російські нафтокомпанії в середньому переробляли близько 5,3 млн б/д, але завершення ремонтів на ряді великих російських НПЗ наприкінці жовтня, ймовірно, призведе до збільшення переробки нафти в листопаді. При цьому РФ досі зберігає ембарго на експорт бензину та на залізничні постачання дизпалива.

Як правило, період ремонтів на НПЗ спричиняє зростання експорту нафти, зазначає Віктор Катона з Kpler.

Видобуток нафти в Росії схильності до падіння поки що не виявляє, а видобуток конденсату починає сезонно зростати разом із видобутком газу і вже подолала рубіж в 1 млн б/д, буріння активно, як ніколи, кількість свердловин, що експлуатуються, зростає. У той же час морський експорт нафти у вересні—жовтні становив 3,4–3,5 млн б/д, а в травні, коли обсяг ремонтних робіт був порівнянний з поточним, експорт морем зріс до 3,9 млн б/д, причому показники нафтовидобутку були приблизно такі самі, як і зараз. «З огляду на тимчасовий лаг між нарощуванням нафтопереробки та обсягами нафти, що зберігається в трубопровідній системі Росії, морський експорт може зрости до 3,7 млн б/д у листопаді», розмірковує експерт. Після цього почнеться зимове падіння експорту: фактично до 15 листопада всі значущі НПЗ вийдуть з ремонтів, тож у грудні—січні вже буде значно менше нафти для експорту. При цьому експорт нафти Саудівської Аравії у жовтні зріс до найвищого показника з червня — 6,5 млн б/д, що на 1 млн б/д більше, ніж у серпні, зауважує аналітик. Експорт Саудівської Аравії зазвичай знижується влітку, коли частина нафти використовується для створення електроенергії.

РФ справді матиме можливість збільшення експорту нафти в листопаді, погоджується Сергій Кондратьєв з Інституту енергетики та фінансів. Поточні обмеження експорту бензину і дизпалива, і навіть сезонне зниження внутрішнього попиту паливо створюють передумови перенаправлення нафти експорту. Ймовірно, російські нафтокомпанії також наростять видобуток у жовтні-листопаді, що призведе до зростання обсягів постачання за кордон, вважає експерт.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

2023-10-31