ЗСУ заявили про збитий літак А-50 над Азовським морем

Загибель другого літака далекого радіолокаційного виявлення та управління А-50 лише через 40 днів після того, як у середині січня було втрачено ще один борт, дає привід припустити, що їх справді могли збити українські військові.

Обидва літаки брали безпосередню участь у війні з Україною, проте обставини їхньої загибелі настільки незвичайні, що однозначна відповідь на питання, хто і як міг це зробити, дати важко.

За попередньою інформацією, А-50, збитий 23 лютого, впав у районі хутора Трудова Вірменія у Краснодарському краї. До найближчої точки на лінії фронту від цього хутора приблизно 250 кілометрів. ЗСУ не використовує наземні зенітні засоби, здатні атакувати літаки на такій відстані від лінії фронту.

Літак, збитий 14 січня, знаходився приблизно за 150 кілометрів від лінії фронту. Похибка в цих розрахунках може бути досить великою, оскільки відомий був приблизний район, де знаходився А-50. Тим не менш, це була майже межа дальності комплексу Patriot — найбільш далекобійного з українських ЗРК.

Щоправда, не можна виключати, що українці могли застосувати радянський зенітно-ракетний комплекс С-200, якось доопрацювавши його. Дальність деяких ракет цього ЗРК сягає 300 кілометрів.

Однак, по-перше, це стаціонарна система, і розгортати її поблизу лінії фронту було б небезпечно. По-друге, в ході нинішньої війни українці використовували С-200 переважно для обстрілів наземних цілей.

Ще одна версія – “дружній вогонь”. Як і в першому випадку, 23 лютого літак ДРЛО міг бути збитий помилково російськими зенітниками. Хоча навіть без урахування того, що на літаку мала працювати система розпізнавання «свій-чужий», впізнати таку велику мету на екрані радара оператори повинні вміти.

Нарешті, коментатори в телеграм-каналах обговорюють можливість того, що в Україну могли поставити винищувачі F-16. Ця версія здається найменш ймовірною, оскільки підлетіти непоміченим до літака, який стежить за винищувачами супротивника, складно.

Судячи з повідомлень у різних каналах, які не були офіційно підтверджені, збитий літак міг мати модифікацію А-50У. Втрата такого літака для російських ВКС дуже серйозна — це модернізований радар, що літає, який добре бачить на великій відстані низькополітні і малопомітні цілі.

Таких літаків у Росії небагато. Вважається, що у льотному стані А-50У в Росії менше 10, хоча точних даних у відкритому доступі немає. Згідно з довідником Military Balance 2022, перед початком війни Росія мала три одиниці А-50 і шість А-50У.

Зі втратою двох з них у ВКС буде ще менше можливостей контролювати повітряний простір над лінією фронту та в українському тилу, що полегшить і дії української авіації.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

2024-02-24