MNRAS: виявлено чорну дірку, що розташовується в 1600 світлових роках від Землі

chernaya_dira

Астрономи виявили найближчу до Землі чорну дірку Gaia BH1, яка в десять разів більша за Сонце і знаходиться на відстані 1600 світлових років у напрямку сузір’я Змієносця. Вона знаходиться втричі ближче до Сонячної системи, ніж попередній рекордсмен – рентгенівська подвійна V616 Єдинорога. Про відкриття повідомляється у статті, опублікованій у журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS).

Дослідники провели спостереження за подвійною системою з невидимим компонентом за допомогою телескопа Gemini North (Гаваї) Обсерваторії Джеміні. Астрометричні дані, зібрані космічним кораблем Gaia, показали, що сонцеподібна зірка в цій системі зазнає впливу об’єкта дуже великої маси, що дозволило визначити об’єкт як кандидата в чорні дірки.

Дані спектроскопії показали, що все світлове випромінювання від системи походить лише від видимої зірки. Моделювання, що враховує променеві швидкості та дані астрометрії, дозволило точно визначити масу невидимого компонента, що дорівнює 9,62 плюс-мінус 0,18 маси Сонця. Спектроскопічна орбіта, тобто орбіта, визначена з виміряних променевих швидкостей зі зміщень доплерівських ліній у спектрі, накладає нижню межу маси п’ять мас Сонця.

Якби невидимий компонент був зіркою, то в цьому випадку він був би в 500 разів яскравішим за всю систему. Як пишуть автори, немає правдоподібного сценарію, який би пояснював орбіту видимого компонента інакше, а не присутністю чорної діри.

Період обертання зірка навколо чорної дірки становить 185,6 дня, що більше, ніж будь-яка відома подібна система. Висока металевість, тобто вміст елементів важчий за гелій, у сонцеподібної зірки, а також розташування в тонкому галактичному диску Чумацького Шляху і низький ексцентриситет широкої орбіти вказують, що система виникла зі слабким поштовхом при спалаху наднової і не могла відлетіти далеко. Проте невідомо, як саме вона утворилася.

Зірка-попередник чорної діри мала бути в 20 разів масивнішою за Сонце і всього через кілька мільйонів років після народження перетворилася б на надгіганта, поглинувши нинішнього компаньйона. Незрозуміло, яким чином сонцеподібна зірка могла б пережити цей епізод, якби вона спочатку належала подвійній системі. Теоретичні моделі, що допускають виживання зірки, пророкують набагато витягнутішу орбіту, ніж та, що спостерігається в даний час. Як пишуть вчені, можливо, що раніше подвійна система була потрійною або утворилася шляхом захоплення чорною діркою сусідньої зірки у розсіяному скупченні.

2022-11-08